Nyheter

Det händer alltid något här på Pyramid. Här listar vi våra senaste nyheter. Äldre nyheter finns i menyn till höger. Det finns även ett taggmoln, där de populäraste inläggen är de med störst textgrad.


Taggmoln


Kvalitetssäkring, Spectracure, Gyproc, helsingborg, Bluetooth, affärsmål, Lantmännen, Elearning, Posten Norge, Bästa Byrå, finanskris, sveriges bästa byrå, lågkonjunktur, checklistor, Green Cargo, Flint Group, internationell marknadsföring, Rymdbolaget, storkunder, omsättning, ordlista, Webbyrån Petra, kommunikationsplattform, karta, kommentarer, årets byrå, planering, Tetra Pak, Cargo News Center, anställda, Nord-Lock, lansering, Metso, web, SAS Cargo, internet, problemlösning, driver, lönsamhet, mätning, multikulturella kunder, metod, kreativitet, Diesel, Cardo, varumärkesstrategi, pr, Kreditvärdighet, digitala media, csr, kompetens, kommunikationsbyrå, populär byrå, kunder, Marine, positioner, Soliditet, Helsingborgs Hamn, utförande, samarbete, projektdefinition, Skånska Energi, kontor, startk varumärke, skrift, framgångsformeln, Moving, Mervärde, Skånetrafiken, varumärkesutveckling, Petra, tjänster, fakta, Bring, svar, Ruukki, kundansvarig, Flextrus, byråintäkt, Giza, engelskspråkiga copywriters, Crawford, blogg, 2013, utmärkelse, uppföljning, Awapatent, internationellt nätverk, kvalitet, EuroMaint, DIAB, publikation, case, Årets Byrå 2010, integrerad marknadskommunikation, resultat, metodik, strategi, priser, internationell, image, events, marknadsstrategi, styrka, kunskapsbank, AkkaFRAKT, Hiab, seminarie, Stockholm, medarbetare, konkurrenskraft, nyanställer, LogIn, Enfo, Kompetensplatsen, personal, b2b-bloggen, varumärken, Duni, Alfa Laval, arkiv, analys, HemoCue, reklambyrå, communication, koordinering, nyhetsarkiv, Heatex, lösning, Leine & Linde, copywriter, filosofi, Stockholm Open, mångfald, Woody Bygghandel, GAIA Leadership, Picodeon, digital marknadsföring, Dermagen, branding, Årets Byrå 2008, Kundens Bästa Byrå, Swedish Open, CellaVision, utvärdering, business to business, internationell kompetens, bästa B2B-byrå, checklista, erbjudande, Atlas Copco, marknadsföring, IQHBG, JBT Corporation, Green Landscaping, AAK, projectivity, Sveriges bästa b2b-byrå, pyramid, telefon, SUN Automation Group, nyheter, Nordea Masters, digitala affärstrender, estetik, Kullaflyg, kontakt, partner, kommunikation, fråga, Kompetensor AB, nätverk, Seminarium, Decido AB, utvecklas positivt, Norden Machinery, business, Nibe, Axis, erfarenhet, exempel, b2b, ABS, AAA, kultur, genomförande, Varumärke, Carpe Nova, kunskap, SÅAB, dela,
2019 13 sep

Välkommen till ett spännande seminarium under Stockholm Open

Digitala kanaler har helt förändrat tjänsteutbud och köpprocesser inom business-to-business. Innan en säljare kontaktas har kunden ofta gjort en stor del av införsäljningsarbetet på egen hand, utan att du vet om det. Därför är det viktigt att styra kunders och potentiella kunders upplevelse från den första kontakten till den fysiska leveransen.

Detta innebär att du måste tänka om inom ett antal delar av din marknadsföring. Du måste bli smartare och mer digital för att attrahera morgondagens kunder.

  • Du behöver ett starkt varumärke för att hävda dig i konkurrensen och ha möjlighet att få ett premiumpris.
  • Med databaserad digital marknadsföring driver du potentiella kunder till din webbsida där de kan konvertera.
  • Med personaliserad kommunikation kan du göra kunder till kunder för livet. Du ökar försäljningen och skapar starka band med dem.
  • I din storytelling kan du använda ditt ursprung som en värdeskapare.

Detta är några av de områden vi kommer att belysa under en spännande förmiddag. Du får handfasta råd från några av Sveriges ledande specialister och får insikt i hur företag som Alfa Laval, ESS och Volvo Trucks utnyttjar teknikerna i sin marknadsföring.

Dag: Fredag 18 oktober
Plats: Sheraton, Stockholm
Tid: Frukost 8.00 – 8.30
Seminarium: 8.30 – ca 12.00, följt av lunch och tennis

Vi hoppas att du har lust och möjlighet att delta. I så fall, svara via mail till jacob@pyramid.se eller på pyramid.se/tennis, senast den 1 oktober. Seminariet är kostnadsfritt men ”no-show” utan avanmälan debiteras med 500 kr som skänks till svensk ungdomstennis.

Obs! Antalet platser är begränsat till 30. Så svara snarast möjligt för att säkerställa din plats.


Njut av tennis i världsklass

Som Official Sponsor till Intrum Stockholm Open har vi det stora nöjet att välkomna dig till ett av Sveriges ledande idrottsarrangemang.

I år ser vi som vanligt ett mycket starkt startfält där där ett antal av världens bästa spelare kommer till Stockholm – bl a Fabio Fognini (rankad 9 i världen), Juan Del Potro och Casper Ruud som möter de svenska Ymer-bröderna.

Vi ses!

Med vänlig hälsning,
Ulf Vanselius

Ulf Vanselius

2019 09 sep

Pyramid Communication söker svensk copywriter samt filmredigerare

Svensk copywriter

Vi söker en copywriter med flera års erfarenhet av att utveckla kommunikationskoncept och lösningar, framför allt för våra B2B-kunder. Vi behöver en kreativ och samtidigt strategisk medarbetare som förstår vilka möjligheter bra kommunikation kan skapa. Ditt ansvar kommer att inkludera allt från att kreera korta, slagkraftiga kampanjer till mer detaljerade texter om våra kunders tekniska lösningar och innovationer. Du kommer att samarbeta i team för att anpassa dessa kreativa lösningar för en rad kommunikationskanaler, både i tryckta och digitala medier.

Som copywriter på Pyramid kommer du också att vara en viktig medlem i vårt team som arbetar nära våra kollegor inom vår grupp med systerbyråer; vår digitalbyrå Petra och vår varumärkesbyrå Graal.

Tjänsten avser heltid och är baserad i Helsingborg, Sverige.

Din ansökan vill vi ha senast den 30 september, 2019 till rikard@pyramid.se


Filmredigerare

Film i olika former har blivit ett viktigt kommunikationsverktyg för alla företag. Det är nu också en naturlig del i våra kunders kommunikation och varumärkesbyggande. Därför söker vi ytterligare en medarbetare som har några års erfarenhet att jobba både självständigt och i team.

Uppdragen varierar från enklare animeringar och filmade intervjuer till företagspresentationer i större produktioner tillsammans med ett team och skådespelare. Ditt ansvar kommer framför allt att vara i postproduktionen där vi främst använder Adobe Premiere och After Effects tillsammans med diverse stödprogram och filter. Dessa program måste du ha mycket bra kunskap i. Givetvis är du en kreativ person som ser möjligheterna i produktionerna, du kommer vara en del i planeringen och idéfasen, samt vara tekniskt stöd till projektledarna.

Tjänsten avser heltid och är baserad i Helsingborg, Sverige

Din ansökan vill vi ha senast den 30 september, 2019 till jesper@pyramid.se


Rikard Jevinger

2019 02 sep

Stora Enso och Pyramid/Petra vinner Sitecore Experience Award 2019 i kategorin Best Business Impact

Återigen bevisar Pyramid och Webbyrån Petra (Sitecore Platinum Partner) att bra webbsidor skapar affärsresultat. Nyligen utsågs Pyramid/Petra till EMEA-Nordic vinnare av Sitecore Experience Awards 2019 i kategorin Best Business Impact för Stora Ensos webblösning och fortsätter att stärka positionen som nordisk kunskapsledare inom Sitecore.

Varje år belönar Sitecore, den globala ledaren inom Digital Experience Platforms, de digitala byråer som visar hur deras lösning skapar värde för deras kunder.

Vinnarna av Sitecore Experience Award är de webblösningar som är bäst på att leverera digitala upplevelser som fokuserar på kunden. Inom kategorin Best Business Impact belönas aktningsvärda prestationer mot definierade mål och KPI, samt bevisat mätbara affärsresultat i form av ökad försäljning, konverteringar, ökade marknadsandelar och faktorer som reducerade kostnader, mer strömlinjeformade processer, ökad effektivitet och utvidgning av verksamheten.

”För Stora Enso är denna utmärkelse ett erkännande av det hårda arbete och noga planering som krävs för att skapa en bra webbplats. Från dag ett var vårt mål att fokusera på kunden. Jag tror att vi har uppnått det”, säger Russell Mattinson, Head of Digital Engagement at Stora Enso.

Pyramid/Petra har mer än 15 års erfarenhet av Sitecore och arbetar på alla digitala fronter. Med fokus på alla de möjligheter som plattformen ger inom personalisering och kundupplevelse bygger vi riktigt kraftfulla webbplatser.

”Vi är stolta över att ha varit med om att skapa den verkligt kundcentrerade strategi som Stora Enso siktat på. Vi är också glada över att vara digital partner till ett av Nordens främsta företag”, säger Rikard Jevinger, kundansvarig projektledare.

”Vi är verkligen glada över att Pyramid/Petra har vunnit detta prestigefyllda pris tillsammans med Stora Enso”, säger Cristoffer Crusell, VD på Petra. "Det illustrerar inte bara tydligt det extremt höga engagemang som investerats av båda våra team, det är också ett viktigt erkännande för vår strävan att ständigt omvälva den traditionella IT-industrin."

”Vi är också tacksamma för möjligheten att vara partner till ett av de ledande företag inom förnybara material som verkligen bidrar till en cirkulär ekonomi och en hållbar framtid”, fortsätter Cristoffer Crusell. ”Jag vill tacka alla inblandade, både hos oss och på Stora Enso, som har investerat hjärta och hjärna för att skapa något alldeles speciellt. Eller för att göra en parafras på Ingmar Stenmark: ”Ju hårdare vi arbetar, desto större tur har vi. ”

För mer information, kontakta

Cristoffer Crusell på 0703–156906 eller cristoffer@petra.agency
Rikard Jevinger på 042-386878 eller rikard@pyramid.se


Pyramid är Sveriges mest internationella reklambyrå med 30-talet av Nordens största företag som kunder. Drygt 50% av företagets intäkter faktureras utanför Sverige. Pyramid utsågs till Årets Byrå i Sverige 2018 och har rankats som Sveriges bästa byrå inom business-to-business 14 år i rad. Pyramid, tillsammans med systerbyråerna Petra och Graal, har 60 anställda med huvudkontor i Helsingborg.

Webbyrån Petra utvecklar affärsdrivande lösningar för webben, sociala medier, mobilappar m.m. och är Platinum-partner till den ledande DXP-plattformen Sitecore. Petra är ett systerföretag till Pyramid och Graal. Några av koncernens kunder är Alfa Laval, Beckers, Bosch Rexroth, Hiab, Rettig ICC, SSAB, Sandvik, Stora Enso, Sulzer, Tetra Pak, Tibnor, Trelleborg och Valmet.

Stora Enso är en ledande global leverantör av förnybara lösningar inom förpackningar, biomaterial, träprodukter och papper och med detta en del av bioekonomin. Företaget har cirka 26 000 medarbetare i över 30 länder och aktierna är noterade på börserna i Helsingfors (STEAV, STERV) och Stockholm (STE A, STE R).

Rikard Jevinger

2019 22 jul

ESS väljer Pyramid Communication som ny kommunikationspartner

I Lund byggs just nu världens modernaste materialforskningsanläggning. European Spallation Source (ESS) är ett europeiskt samarbetsprojekt som, när det tas i bruk 2023, med hjälp av neutroner ska ge forskare från hela världen ny kunskap om olika material ned på atomnivå. Reklambyrån Pyramid utsågs nyligen till ESS kommunikationspartner efter en europeisk upphandling. Det skattade värdet på kontraktet är 16 mkr under 4 år.

ESS kan jämföras med ett gigantiskt mikroskop, 100 gånger mer kraftfull än existerande anläggningar, som används för att titta in i material. Det innebär att vi kan förvänta oss banbrytande upptäcker inom en rad områden eftersom forskarna får helt nya möjligheter att analysera material ner på atomnivå. ESS kommer att ge oss ökad förståelse inom allt från enzymer till solenergi – så att vi kan utveckla ny teknik som reducerar vår miljöpåverkan. Vi kommer att kunna lära oss mer om våra kroppar och sjukdomars uppkomst – så att vi kan utveckla nya och mer effektiva mediciner. Vi kommer att kunna utveckla lättare, starkare, billigare och mer hållbara material.

– ESS ska jobba med århundradets stora utmaningar inom materialteknik, hälsa, hållbarhet och klimatförändringar, säger Martin Sjöstrand Head of Communications på ESS. Vårt uppdrag innebär också att vi står inför en stor kommunikationsutmaning där vi behöver skapa insikt om de möjligheter ESS öppnar hos en rad målgrupper – från politiker till forskare i våra 13 medlemsländer. För svensk industri öppnar ESS möjligheter för ökad teknik- och kompetensutveckling och fler affärer.

– Detta innebär att vi behöver en kommunikationspartner som har internationell erfarenhet, djup teknisk förståelse och förmågan att stärka ESS varumärke genom stark kommunikation i framför allt digitala kanaler. Efter en noggrann utvärdering av 10-talet europeiska byråer föll valet på Pyramid som bäst motsvarade våra höga krav, konstaterar Martin Sjöstrand.

– Vi är stolta över att få vara en del av Sveriges största och viktigaste industriprojekt säger Ulf Vanselius, CEO på Pyramid. ESS krav på djup kunskap inom varumärke, internationell kommunikation och digital teknik är en perfekt match mot vår kompetens. Att lyfta fram alla möjligheter ESS innebär för Europa och Sverige är en oerhört spännande och inspirerande utmaning som vi ser fram mot.

För mer information kontakta
Ulf Vanselius, CEO Pyramid
Email: ulf@pyramid.se
Telefon: +46 70 516 33 70

Pyramid är Sveriges mest internationella reklambyrå med 30-talet av Nordens största företag som kunder. Drygt 50% av företagets intäkter faktureras utanför Sverige. Pyramid utsågs till Årets Byrå i Sverige 2018 och har rankats som Sveriges bästa byrå inom business-to-business 14 år i rad. Pyramid, tillsammans med systerbyråerna Petra och Graal, har 60 anställda med huvudkontor i Helsingborg.

Ulf Vanselius

2019 02 jul

Dags för semester. Dags för läsning. Här får du världens bästa böcker.

Sommaren närmar sig och vi stänger kontoret v 30-31 (22/7-2/8). När vi njuter av sommar, sol och bad når du oss via våra mobiler.

Under sommarens ledighet finns det förhoppningsvis tid för lite avkoppling och reflektion – och kanske också tid att läsa en och annan inspirerande bok om marknadsföring.

Här kommer därför en lista över vad vi just nu tycker är världens bästa böcker och skrifter inom marknadsföring. Det är ont om böcker som fokuserar på B2B-marknadsföring, men många bra böcker som behandlar hur vi fattar beslut, och hur vi som marknadsförare kan påverka detta. För oavsett om det gäller B2B eller B2C är utmaningen med våra marknadsföringsinsatser att påverka mänskligt beteende i önskad riktning.

Men först vår sommarpresent. Om du inte redan läst ”B2B 2.0 – Marknadsföring och reklam i den digitala tidsåldern” – är väl sommaren ett utmärkt tillfälle att göra det! Du laddar ner boken kostnadsfritt här.

Över till våra sommarfavoriter:

Byron Sharp: How Brands Grow

Det här är troligen den viktigaste boken som finns om marknadsföring och varumärken. Sharp är professor på the Ehrenberg Bass Institute i Australien och boken samlar de viktigaste slutsatserna om varumärken från den forskning de bedriver. Den är föredömligt lättläst och konkret, och borde vara minst lika obligatorisk som Kotler för alla marknadsförare. Det finns även en How Brands Grow 2, men den är inte alls lika nödvändig utan är i mångt och mycket en repetition av volym 1.

Richard Shotton: The Choice Factory

Richard går igenom 25 olika ”behavioural biases”, d.v.s. beteendeekonomiska situationer och företeelser som påverkar hur vi fattar beslut. Varje kapital behandlar en sådan bias, och inleds med ett konkret exempel från vardagslivet. Därefter följer en genomgång av forskningsbasen bakom detta, och sedan ger Richard ett antal konkreta förslag och exempel på hur vi marknadsförare kan använda oss av detta i vår vardag. Boken utsågs till världens bästa marknadsföringsbok i en online-omröstning förra sommaren.

Les Binet och Peter Field: Media in Focus
Les Binet och Peter Field: Effectiveness in Context

Binet och Field brukar kallas för ”the Godfathers of Marketing Effectiveness”. Sedan mer än 10 år tillbaka har man analyserat vad de mest framgångsrika (=skapa effekt) kampanjerna i världen har gemensamt, och vilka slutsatser man kan dra av detta. Les och Peter har totalt gett ut fyra rapporter, varav Media in Focus och Effectiveness in Context är de två senaste. Båda har tagits fram inom ramarna för EffectivenessWorks, en gemensam satsning där ett stort antal branschorganisationer samverkar. Media in Focus analyserar hur digitala kanaler har påverkat effekterna (ledtråd: övertro på digitalt ger försämring) medan Effectiveness in Context går på djupet när det gäller fördelningen mellan varumärkesbyggande och aktivering för olika branscher/kategorier. Vill man inte läsa rapporterna finns det också flera bra videopresentationer med Les och Peter på www.effworks.co.uk

Wiemer Snijders: Eat Your Greens

Den här boken är en samling artiklar och betraktelser av några av dagens klokaste marknadsföringsexperter, med bakgrund inom både forskning och praktik. Med namn som Mark Ritson, Byron Sharp, Paul Feldwick, Richard Shotton, Phil Barden, Tess Alps, Eaon Pritchard, Peter Field, Bob Hoffman och Tom Goodwin är författarlistan en veritabel internationell ”hall of fame”.

Rory Sutherland: Alchemy

Rory har varit en av drivkrafterna inom den brittiska reklambranschen för att öka kunskaperna om beteendeekonomi och hur detta kan användas inom marknadsföring. I boken utmanar han affärsvärldens gängse syn på effektivitet och värdeskapande i företag, och visar hur ”psycho-logic” (som Rory menar är ett bättre begrepp än emotionell påverkan) är minst lika viktigt att förstå som vanlig rationell logik.

Paul Feldwick: The Anatomy of Humbug

Feldwick har varit ordförande för juryn för Advertising Effectiveness Awards två gånger och även skrivit en hel del om begreppet brand equity/varumärkeskapital. I den här synnerligen läsvärda boken gör han en genomgång av hur kommunikationsbranschen sett på sin egen verksamhet, d.v.s. vilka teorier och modeller som styrt marknadskommunikationen under drygt 100 år. En av hans slutsatser är att inget är nytt under solen, utan det finns lärdomar från varje epok av kommunikationsteori som vi kan dra nytta av än idag.

Phil Barden: Decoded

Bardens bok är en guldgruva för alla som någonsin kommer att verka inom retail – men lika intressant för alla som bara besöker butiken som konsument. Barden visar hur beteendepsykologi styr mycket av våra beslut i butiken, och vad man som marknadsförare kan göra för att utnyttja detta, både i marknadsföringen innan besöket och fysiskt i butiken.

Dave Trott: 1 + 1 = 3

Trott är en legendarisk brittisk copywriter och creative director som är regelbunden kolumnist i såväl Campaign som i sin egen blogg. Hans distinkta stil och tänkvärda observationer gör honom läsvärd för alla marknadsförare, inte bara kreatörer. 1+1=3 är en av flera böcker med hans krönikor i bokform.

Bob Hoffman: Bad Men

Bob bloggar under ”artistnamnet” the Ad Contrarian, där han utgör en välkommen kritisk ”gnällgubbe” som ifrågasätter mycket av dagens reklamvärld. Två av hans favoritområden att kommentera och kritisera är bristen på transparens inom digital marknadsföring och reklamvärldens oförmåga att förstå potentialen hos konsumenter i medelåldern och uppåt.

Erik Modig: Bang for the Buck

Årets marknadsföringsbok i Sverige 2017, och fortfarande den mest genomgripande analysen och den mest genomarbetade modellen för att förklara hur marknadskommunikation fungerar.

Trevlig sommarläsning!

Ulf Vanselius

loader