Nyheter

Det händer alltid något här på Pyramid. Här listar vi våra senaste nyheter. Äldre nyheter finns i menyn till höger. Det finns även ett taggmoln, där de populäraste inläggen är de med störst textgrad.


Taggmoln


Kvalitetssäkring, Spectracure, Gyproc, helsingborg, Bluetooth, affärsmål, Lantmännen, Elearning, Posten Norge, Bästa Byrå, finanskris, sveriges bästa byrå, lågkonjunktur, checklistor, Green Cargo, Flint Group, internationell marknadsföring, Rymdbolaget, storkunder, omsättning, ordlista, Webbyrån Petra, kommunikationsplattform, karta, kommentarer, årets byrå, planering, Tetra Pak, Cargo News Center, anställda, Nord-Lock, lansering, Metso, web, SAS Cargo, internet, problemlösning, driver, lönsamhet, mätning, multikulturella kunder, metod, kreativitet, Diesel, Cardo, varumärkesstrategi, pr, Kreditvärdighet, digitala media, csr, kompetens, kommunikationsbyrå, populär byrå, kunder, Marine, positioner, Soliditet, Helsingborgs Hamn, utförande, samarbete, projektdefinition, Skånska Energi, kontor, startk varumärke, skrift, framgångsformeln, Moving, Mervärde, Skånetrafiken, varumärkesutveckling, Petra, tjänster, fakta, Bring, svar, Ruukki, kundansvarig, Flextrus, byråintäkt, Giza, engelskspråkiga copywriters, Crawford, blogg, 2013, utmärkelse, uppföljning, Awapatent, internationellt nätverk, kvalitet, EuroMaint, DIAB, publikation, case, Årets Byrå 2010, integrerad marknadskommunikation, resultat, metodik, strategi, priser, internationell, image, events, marknadsstrategi, styrka, kunskapsbank, AkkaFRAKT, Hiab, seminarie, Stockholm, medarbetare, konkurrenskraft, nyanställer, LogIn, Enfo, Kompetensplatsen, personal, b2b-bloggen, varumärken, Duni, Alfa Laval, arkiv, analys, HemoCue, reklambyrå, communication, koordinering, nyhetsarkiv, Heatex, lösning, Leine & Linde, copywriter, filosofi, Stockholm Open, mångfald, Woody Bygghandel, GAIA Leadership, Picodeon, digital marknadsföring, Dermagen, branding, Årets Byrå 2008, Kundens Bästa Byrå, Swedish Open, CellaVision, utvärdering, business to business, internationell kompetens, bästa B2B-byrå, checklista, erbjudande, Atlas Copco, marknadsföring, IQHBG, JBT Corporation, Green Landscaping, AAK, projectivity, Sveriges bästa b2b-byrå, pyramid, telefon, SUN Automation Group, nyheter, Nordea Masters, digitala affärstrender, estetik, Kullaflyg, kontakt, partner, kommunikation, fråga, Kompetensor AB, nätverk, Seminarium, Decido AB, utvecklas positivt, Norden Machinery, business, Nibe, Axis, erfarenhet, exempel, b2b, ABS, AAA, kultur, genomförande, Varumärke, Carpe Nova, kunskap, SÅAB, dela,
2019 12 nov

Svenskt Marknadsföringsindex visar på svagare 2020 för reklambranschen

En majoritet av svenska bolag budgeterar mer försiktigt inför 2020. I förra årets undersökning trodde de flesta företag på ökade marknadsinsatser. I år har över hälften av dessa en mer negativ inställning till investeringar i marknadsföring.

2019 blev också året då investeringarna i digitala kanaler för första gången var högre än i traditionella. Allt enligt en undersökning genomförd av Pyramid Communication, Sveriges ledande byrå inom B2B.

I september inbjöds Sveriges marknadschefer, från företag med mer än 10 miljoner kronor i omsättning, att svara på frågor om deras satsningar inom marknadsföring och hur de planerar sina investeringar de närmaste åren.

Frågorna ställdes till ca 3.000 marknadschefer varav drygt 40 stycken svarade på enkäten som utgör basen av Svenskt Marknadsföringsindex.

– I dagsläget finns det relativt lite statistik att luta sig mot när man till exempel ska arbeta fram en ny marknadsföringsbudget. Vi får många frågor av våra kunder hur mycket andra företag investerar i marknadsföring, och hur de fördelar sin budget mellan olika kanaler, säger Ulf Vanselius, VD för Pyramid.

– Vår förhoppning med det nya indexet är att det ska ge våra kunder och resten av Sveriges marknadschefer en indikation på hur trenden ser ut bland övriga företag, något som förhoppningsvis kan underlätta deras arbete.

Årets undersökning visar bland annat att:

  • 57% procent av svenska företag planerar att bibehålla sina investeringar i marknadsföring år 2020. 33 procentenheter har därigenom flyttats från ”öka” till ”oförändrad”
  • För första gången översteg investeringarna i digitala kanaler investeringarna i traditionella. Om 3 år förväntas de traditionella kanalerna ha minskat med ytterligare drygt 30% där mycket av investeringarna flyttas till sociala medier

Undersökningen i sin helhet kan laddas ner här

För mer information, kontakta Ulf Vanselius på tel 042-38 68 26 eller maila ulf@pyramid.se

Ulf Vanselius

2019 07 nov

Webbplatser utvecklade av Pyramid/Petra rankade nummer 1 och 2 i Europa

Stora Enso och SSAB har den bästa respektive näst bästa webbplatsen inom basresursindustrin i Europa, enligt Comprends senaste Webranking. Den årliga rankningen är Europas ledande undersökning av företags webbplatser och den enda globala rankningen som är baserad på intressenternas förväntningar.

Stora Ensos webbplats fick 73,9 poäng av 100 och SSAB fick 72,7. Den genomsnittliga poängen inom basresursbranschen var 52,4.

”I vår årliga Webranking tittar vi på de 500 största företagen i Europa. Vi tittar också på ytterligare företag i ett antal europeiska länder för att generera nationella rankningslistor, och vi rankar även världens 100 största företag – totalt undersöker vi nära 900 företag”, säger Helena Wennergren, forskningschef på digitalbyrån Comprend.

Webbplatserna rankas enligt 50 huvudkriterier som alla återspeglar kapitalmarknadens och arbetssökandes behov.

"Vår rankning är ett verktyg som kan hjälpa företag att förbättra sina webbplatser och se till att de erbjuder den information som intressenterna förväntar sig”, säger Helena Wennergren.

Stora Ensos och SSAB:s webbplatser är utvecklade av digitalbyrån Petra och Pyramid.

"Stora Enso och SSAB är två mycket professionella organisationer som ser den affärsmässiga potentialen i en bra närvaro på nätet. Båda webbplatserna har även blivit utnämnda till ’Sitecore Site of the Year’ – SSAB fick utmärkelsen 2016 och Stora Enso 2018”, säger Ulf Vanselius, CEO för Pyramid.

Ulf Vanselius

2019 02 sep

Stora Enso och Pyramid/Petra vinner Sitecore Experience Award 2019 i kategorin Best Business Impact

Återigen bevisar Pyramid och Webbyrån Petra (Sitecore Platinum Partner) att bra webbsidor skapar affärsresultat. Nyligen utsågs Pyramid/Petra till EMEA-Nordic vinnare av Sitecore Experience Awards 2019 i kategorin Best Business Impact för Stora Ensos webblösning och fortsätter att stärka positionen som nordisk kunskapsledare inom Sitecore.

Varje år belönar Sitecore, den globala ledaren inom Digital Experience Platforms, de digitala byråer som visar hur deras lösning skapar värde för deras kunder.

Vinnarna av Sitecore Experience Award är de webblösningar som är bäst på att leverera digitala upplevelser som fokuserar på kunden. Inom kategorin Best Business Impact belönas aktningsvärda prestationer mot definierade mål och KPI, samt bevisat mätbara affärsresultat i form av ökad försäljning, konverteringar, ökade marknadsandelar och faktorer som reducerade kostnader, mer strömlinjeformade processer, ökad effektivitet och utvidgning av verksamheten.

”För Stora Enso är denna utmärkelse ett erkännande av det hårda arbete och noga planering som krävs för att skapa en bra webbplats. Från dag ett var vårt mål att fokusera på kunden. Jag tror att vi har uppnått det”, säger Russell Mattinson, Head of Digital Engagement at Stora Enso.

Pyramid/Petra har mer än 15 års erfarenhet av Sitecore och arbetar på alla digitala fronter. Med fokus på alla de möjligheter som plattformen ger inom personalisering och kundupplevelse bygger vi riktigt kraftfulla webbplatser.

”Vi är stolta över att ha varit med om att skapa den verkligt kundcentrerade strategi som Stora Enso siktat på. Vi är också glada över att vara digital partner till ett av Nordens främsta företag”, säger Rikard Jevinger, kundansvarig projektledare.

”Vi är verkligen glada över att Pyramid/Petra har vunnit detta prestigefyllda pris tillsammans med Stora Enso”, säger Cristoffer Crusell, VD på Petra. "Det illustrerar inte bara tydligt det extremt höga engagemang som investerats av båda våra team, det är också ett viktigt erkännande för vår strävan att ständigt omvälva den traditionella IT-industrin."

”Vi är också tacksamma för möjligheten att vara partner till ett av de ledande företag inom förnybara material som verkligen bidrar till en cirkulär ekonomi och en hållbar framtid”, fortsätter Cristoffer Crusell. ”Jag vill tacka alla inblandade, både hos oss och på Stora Enso, som har investerat hjärta och hjärna för att skapa något alldeles speciellt. Eller för att göra en parafras på Ingmar Stenmark: ”Ju hårdare vi arbetar, desto större tur har vi. ”

För mer information, kontakta

Cristoffer Crusell på 0703–156906 eller cristoffer@petra.agency
Rikard Jevinger på 042-386878 eller rikard@pyramid.se


Pyramid är Sveriges mest internationella reklambyrå med 30-talet av Nordens största företag som kunder. Drygt 50% av företagets intäkter faktureras utanför Sverige. Pyramid utsågs till Årets Byrå i Sverige 2018 och har rankats som Sveriges bästa byrå inom business-to-business 14 år i rad. Pyramid, tillsammans med systerbyråerna Petra och Graal, har 60 anställda med huvudkontor i Helsingborg.

Webbyrån Petra utvecklar affärsdrivande lösningar för webben, sociala medier, mobilappar m.m. och är Platinum-partner till den ledande DXP-plattformen Sitecore. Petra är ett systerföretag till Pyramid och Graal. Några av koncernens kunder är Alfa Laval, Beckers, Bosch Rexroth, Hiab, Rettig ICC, SSAB, Sandvik, Stora Enso, Sulzer, Tetra Pak, Tibnor, Trelleborg och Valmet.

Stora Enso är en ledande global leverantör av förnybara lösningar inom förpackningar, biomaterial, träprodukter och papper och med detta en del av bioekonomin. Företaget har cirka 26 000 medarbetare i över 30 länder och aktierna är noterade på börserna i Helsingfors (STEAV, STERV) och Stockholm (STE A, STE R).

Rikard Jevinger

2019 22 jul

ESS väljer Pyramid Communication som ny kommunikationspartner

I Lund byggs just nu världens modernaste materialforskningsanläggning. European Spallation Source (ESS) är ett europeiskt samarbetsprojekt som, när det tas i bruk 2023, med hjälp av neutroner ska ge forskare från hela världen ny kunskap om olika material ned på atomnivå. Reklambyrån Pyramid utsågs nyligen till ESS kommunikationspartner efter en europeisk upphandling. Det skattade värdet på kontraktet är 16 mkr under 4 år.

ESS kan jämföras med ett gigantiskt mikroskop, 100 gånger mer kraftfull än existerande anläggningar, som används för att titta in i material. Det innebär att vi kan förvänta oss banbrytande upptäcker inom en rad områden eftersom forskarna får helt nya möjligheter att analysera material ner på atomnivå. ESS kommer att ge oss ökad förståelse inom allt från enzymer till solenergi – så att vi kan utveckla ny teknik som reducerar vår miljöpåverkan. Vi kommer att kunna lära oss mer om våra kroppar och sjukdomars uppkomst – så att vi kan utveckla nya och mer effektiva mediciner. Vi kommer att kunna utveckla lättare, starkare, billigare och mer hållbara material.

– ESS ska jobba med århundradets stora utmaningar inom materialteknik, hälsa, hållbarhet och klimatförändringar, säger Martin Sjöstrand Head of Communications på ESS. Vårt uppdrag innebär också att vi står inför en stor kommunikationsutmaning där vi behöver skapa insikt om de möjligheter ESS öppnar hos en rad målgrupper – från politiker till forskare i våra 13 medlemsländer. För svensk industri öppnar ESS möjligheter för ökad teknik- och kompetensutveckling och fler affärer.

– Detta innebär att vi behöver en kommunikationspartner som har internationell erfarenhet, djup teknisk förståelse och förmågan att stärka ESS varumärke genom stark kommunikation i framför allt digitala kanaler. Efter en noggrann utvärdering av 10-talet europeiska byråer föll valet på Pyramid som bäst motsvarade våra höga krav, konstaterar Martin Sjöstrand.

– Vi är stolta över att få vara en del av Sveriges största och viktigaste industriprojekt säger Ulf Vanselius, CEO på Pyramid. ESS krav på djup kunskap inom varumärke, internationell kommunikation och digital teknik är en perfekt match mot vår kompetens. Att lyfta fram alla möjligheter ESS innebär för Europa och Sverige är en oerhört spännande och inspirerande utmaning som vi ser fram mot.

För mer information kontakta
Ulf Vanselius, CEO Pyramid
Email: ulf@pyramid.se
Telefon: +46 70 516 33 70

Pyramid är Sveriges mest internationella reklambyrå med 30-talet av Nordens största företag som kunder. Drygt 50% av företagets intäkter faktureras utanför Sverige. Pyramid utsågs till Årets Byrå i Sverige 2018 och har rankats som Sveriges bästa byrå inom business-to-business 14 år i rad. Pyramid, tillsammans med systerbyråerna Petra och Graal, har 60 anställda med huvudkontor i Helsingborg.

Ulf Vanselius

2019 21 jul

Välkommen till ett spännande seminarium under Stockholm Open

Digitala kanaler har helt förändrat tjänsteutbud och köpprocesser inom business-to-business. Innan en säljare kontaktas har kunden ofta gjort en stor del av införsäljningsarbetet på egen hand, utan att du vet om det. Därför är det viktigt att styra kunders och potentiella kunders upplevelse från den första kontakten till den fysiska leveransen.

Detta innebär att du måste tänka om inom ett antal delar av din marknadsföring. Du måste bli smartare och mer digital för att attrahera morgondagens kunder.

  • Du behöver ett starkt varumärke för att hävda dig i konkurrensen och ha möjlighet att få ett premiumpris.
  • Med databaserad digital marknadsföring driver du potentiella kunder till din webbsida där de kan konvertera.
  • Med personaliserad kommunikation kan du göra kunder till kunder för livet. Du ökar försäljningen och skapar starka band med dem.
  • I din storytelling kan du använda ditt ursprung som en värdeskapare.

Detta är några av de områden vi kommer att belysa under en spännande förmiddag. Du får handfasta råd från några av Sveriges ledande specialister och får insikt i hur företag som Alfa Laval, ESS och Volvo Trucks utnyttjar teknikerna i sin marknadsföring.

Dag: Fredag 18 oktober
Plats: Sheraton, Stockholm
Tid: Frukost 8.00 – 8.30
Seminarium: 8.30 – ca 12.00, följt av lunch och tennis

Vi hoppas att du har lust och möjlighet att delta. I så fall, svara via mail till jacob@pyramid.se eller på pyramid.se/tennis, senast den 1 oktober. Seminariet är kostnadsfritt men ”no-show” utan avanmälan debiteras med 500 kr som skänks till svensk ungdomstennis.

Obs! Antalet platser är begränsat till 30. Så svara snarast möjligt för att säkerställa din plats.


Njut av tennis i världsklass

Som Official Sponsor till Intrum Stockholm Open har vi det stora nöjet att välkomna dig till ett av Sveriges ledande idrottsarrangemang.

I år ser vi som vanligt ett mycket starkt startfält där där ett antal av världens bästa spelare kommer till Stockholm – bl a Fabio Fognini (rankad 9 i världen), Juan Del Potro och Casper Ruud som möter de svenska Ymer-bröderna.

Vi ses!

Med vänlig hälsning,
Ulf Vanselius

Ulf Vanselius

loader