Nyheter

Det händer alltid något här på Pyramid. Här listar vi våra senaste nyheter. Äldre nyheter finns i menyn till höger. Det finns även ett taggmoln, där de populäraste inläggen är de med störst textgrad.


Taggmoln


Spectracure, Gyproc, helsingborg, Bluetooth, affärsmål, Lantmännen, Elearning, Posten Norge, Bästa Byrå, finanskris, sveriges bästa byrå, checklistor, Green Cargo, Flint Group, internationell marknadsföring, Rymdbolaget, storkunder, erfarenhet, omsättning, ordlista, Webbyrån Petra, kommunikationsplattform, karta, kommentarer, årets byrå, planering, Tetra Pak, Cargo News Center, anställda, Nord-Lock, lansering, Metso, web, SAS Cargo, internet, problemlösning, driver, lönsamhet, mätning, multikulturella kunder, metod, kreativitet, Diesel, Cardo, varumärkesstrategi, pr, Kreditvärdighet, digitala media, csr, kompetens, kommunikationsbyrå, populär byrå, kunder, Marine, positioner, Soliditet, Helsingborgs Hamn, utförande, samarbete, projektdefinition, Skånska Energi, kontor, startk varumärke, skrift, framgångsformeln, Moving, Mervärde, Skånetrafiken, varumärkesutveckling, Petra, tjänster, fakta, Bring, svar, Ruukki, kundansvarig, Flextrus, byråintäkt, Giza, engelskspråkiga copywriters, Crawford, blogg, 2013, utmärkelse, uppföljning, Awapatent, internationellt nätverk, EuroMaint, DIAB, publikation, case, Årets Byrå 2010, integrerad marknadskommunikation, resultat, Nordea Masters, strategi, priser, internationell, image, events, marknadsstrategi, styrka, kunskapsbank, AkkaFRAKT, Hiab, seminarie, Stockholm, medarbetare, konkurrenskraft, nyanställer, LogIn, Enfo, Kompetensplatsen, personal, b2b-bloggen, varumärken, Duni, Alfa Laval, arkiv, analys, HemoCue, reklambyrå, communication, koordinering, nyhetsarkiv, Heatex, lösning, Leine & Linde, copywriter, filosofi, Stockholm Open, mångfald, Woody Bygghandel, GAIA Leadership, Picodeon, digital marknadsföring, Dermagen, branding, Årets Byrå 2008, Kundens Bästa Byrå, Swedish Open, CellaVision, utvärdering, business to business, internationell kompetens, bästa B2B-byrå, checklista, erbjudande, Atlas Copco, marknadsföring, IQHBG, JBT Corporation, Green Landscaping, AAK, projectivity, Sveriges bästa b2b-byrå, pyramid, telefon, SUN Automation Group, nyheter, ABS, digitala affärstrender, estetik, Kullaflyg, kontakt, partner, kommunikation, fråga, Kompetensor AB, nätverk, Seminarium, Decido AB, utvecklas positivt, Norden Machinery, business, Nibe, Axis, lågkonjunktur, exempel, b2b, AAA, kultur, genomförande, Varumärke, Carpe Nova, kunskap, SÅAB, dela,
2019 07 nov

Webbplatser utvecklade av Pyramid/Petra rankade nummer 1 och 2 i Europa

Stora Enso och SSAB har den bästa respektive näst bästa webbplatsen inom basresursindustrin i Europa, enligt Comprends senaste Webranking. Den årliga rankningen är Europas ledande undersökning av företags webbplatser och den enda globala rankningen som är baserad på intressenternas förväntningar.

Stora Ensos webbplats fick 73,9 poäng av 100 och SSAB fick 72,7. Den genomsnittliga poängen inom basresursbranschen var 52,4.

”I vår årliga Webranking tittar vi på de 500 största företagen i Europa. Vi tittar också på ytterligare företag i ett antal europeiska länder för att generera nationella rankningslistor, och vi rankar även världens 100 största företag – totalt undersöker vi nära 900 företag”, säger Helena Wennergren, forskningschef på digitalbyrån Comprend.

Webbplatserna rankas enligt 50 huvudkriterier som alla återspeglar kapitalmarknadens och arbetssökandes behov.

"Vår rankning är ett verktyg som kan hjälpa företag att förbättra sina webbplatser och se till att de erbjuder den information som intressenterna förväntar sig”, säger Helena Wennergren.

Stora Ensos och SSAB:s webbplatser är utvecklade av digitalbyrån Petra och Pyramid.

"Stora Enso och SSAB är två mycket professionella organisationer som ser den affärsmässiga potentialen i en bra närvaro på nätet. Båda webbplatserna har även blivit utnämnda till ’Sitecore Site of the Year’ – SSAB fick utmärkelsen 2016 och Stora Enso 2018”, säger Ulf Vanselius, CEO för Pyramid.

Ulf Vanselius

2019 03 sep

ESS väljer Pyramid Communication som ny kommunikationspartner

I Lund byggs just nu världens modernaste materialforskningsanläggning. European Spallation Source (ESS) är ett europeiskt samarbetsprojekt som, när det tas i bruk 2023, med hjälp av neutroner ska ge forskare från hela världen ny kunskap om olika material ned på atomnivå. Reklambyrån Pyramid utsågs nyligen till ESS kommunikationspartner efter en europeisk upphandling. Det skattade värdet på kontraktet är 16 mkr under 4 år.

ESS kan jämföras med ett gigantiskt mikroskop, 100 gånger mer kraftfull än existerande anläggningar, som används för att titta in i material. Det innebär att vi kan förvänta oss banbrytande upptäcker inom en rad områden eftersom forskarna får helt nya möjligheter att analysera material ner på atomnivå. ESS kommer att ge oss ökad förståelse inom allt från enzymer till solenergi – så att vi kan utveckla ny teknik som reducerar vår miljöpåverkan. Vi kommer att kunna lära oss mer om våra kroppar och sjukdomars uppkomst – så att vi kan utveckla nya och mer effektiva mediciner. Vi kommer att kunna utveckla lättare, starkare, billigare och mer hållbara material.

– ESS ska jobba med århundradets stora utmaningar inom materialteknik, hälsa, hållbarhet och klimatförändringar, säger Martin Sjöstrand Head of Communications på ESS. Vårt uppdrag innebär också att vi står inför en stor kommunikationsutmaning där vi behöver skapa insikt om de möjligheter ESS öppnar hos en rad målgrupper – från politiker till forskare i våra 13 medlemsländer. För svensk industri öppnar ESS möjligheter för ökad teknik- och kompetensutveckling och fler affärer.

– Detta innebär att vi behöver en kommunikationspartner som har internationell erfarenhet, djup teknisk förståelse och förmågan att stärka ESS varumärke genom stark kommunikation i framför allt digitala kanaler. Efter en noggrann utvärdering av 10-talet europeiska byråer föll valet på Pyramid som bäst motsvarade våra höga krav, konstaterar Martin Sjöstrand.

– Vi är stolta över att få vara en del av Sveriges största och viktigaste industriprojekt säger Ulf Vanselius, CEO på Pyramid. ESS krav på djup kunskap inom varumärke, internationell kommunikation och digital teknik är en perfekt match mot vår kompetens. Att lyfta fram alla möjligheter ESS innebär för Europa och Sverige är en oerhört spännande och inspirerande utmaning som vi ser fram mot.

För mer information kontakta
Ulf Vanselius, CEO Pyramid
Email: ulf@pyramid.se
Telefon: +46 70 516 33 70

Ulf Vanselius

2019 02 sep

Stora Enso och Pyramid/Petra vinner Sitecore Experience Award 2019 i kategorin Best Business Impact

Återigen bevisar Pyramid och Webbyrån Petra (Sitecore Platinum Partner) att bra webbsidor skapar affärsresultat. Nyligen utsågs Pyramid/Petra till EMEA-Nordic vinnare av Sitecore Experience Awards 2019 i kategorin Best Business Impact för Stora Ensos webblösning och fortsätter att stärka positionen som nordisk kunskapsledare inom Sitecore.

Varje år belönar Sitecore, den globala ledaren inom Digital Experience Platforms, de digitala byråer som visar hur deras lösning skapar värde för deras kunder.

Vinnarna av Sitecore Experience Award är de webblösningar som är bäst på att leverera digitala upplevelser som fokuserar på kunden. Inom kategorin Best Business Impact belönas aktningsvärda prestationer mot definierade mål och KPI, samt bevisat mätbara affärsresultat i form av ökad försäljning, konverteringar, ökade marknadsandelar och faktorer som reducerade kostnader, mer strömlinjeformade processer, ökad effektivitet och utvidgning av verksamheten.

”För Stora Enso är denna utmärkelse ett erkännande av det hårda arbete och noga planering som krävs för att skapa en bra webbplats. Från dag ett var vårt mål att fokusera på kunden. Jag tror att vi har uppnått det”, säger Russell Mattinson, Head of Digital Engagement at Stora Enso.

Pyramid/Petra har mer än 15 års erfarenhet av Sitecore och arbetar på alla digitala fronter. Med fokus på alla de möjligheter som plattformen ger inom personalisering och kundupplevelse bygger vi riktigt kraftfulla webbplatser.

”Vi är stolta över att ha varit med om att skapa den verkligt kundcentrerade strategi som Stora Enso siktat på. Vi är också glada över att vara digital partner till ett av Nordens främsta företag”, säger Rikard Jevinger, kundansvarig projektledare.

”Vi är verkligen glada över att Pyramid/Petra har vunnit detta prestigefyllda pris tillsammans med Stora Enso”, säger Cristoffer Crusell, VD på Petra. "Det illustrerar inte bara tydligt det extremt höga engagemang som investerats av båda våra team, det är också ett viktigt erkännande för vår strävan att ständigt omvälva den traditionella IT-industrin."

”Vi är också tacksamma för möjligheten att vara partner till ett av de ledande företag inom förnybara material som verkligen bidrar till en cirkulär ekonomi och en hållbar framtid”, fortsätter Cristoffer Crusell. ”Jag vill tacka alla inblandade, både hos oss och på Stora Enso, som har investerat hjärta och hjärna för att skapa något alldeles speciellt. Eller för att göra en parafras på Ingmar Stenmark: ”Ju hårdare vi arbetar, desto större tur har vi. ”

För mer information, kontakta

Cristoffer Crusell på 0703–156906 eller cristoffer@petra.agency
Rikard Jevinger på 042-386878 eller rikard@pyramid.se


Pyramid är Sveriges mest internationella reklambyrå med 30-talet av Nordens största företag som kunder. Drygt 50% av företagets intäkter faktureras utanför Sverige. Pyramid utsågs till Årets Byrå i Sverige 2018 och har rankats som Sveriges bästa byrå inom business-to-business 14 år i rad. Pyramid, tillsammans med systerbyråerna Petra och Graal, har 60 anställda med huvudkontor i Helsingborg.

Webbyrån Petra utvecklar affärsdrivande lösningar för webben, sociala medier, mobilappar m.m. och är Platinum-partner till den ledande DXP-plattformen Sitecore. Petra är ett systerföretag till Pyramid och Graal. Några av koncernens kunder är Alfa Laval, Beckers, Bosch Rexroth, Hiab, Rettig ICC, SSAB, Sandvik, Stora Enso, Sulzer, Tetra Pak, Tibnor, Trelleborg och Valmet.

Stora Enso är en ledande global leverantör av förnybara lösningar inom förpackningar, biomaterial, träprodukter och papper och med detta en del av bioekonomin. Företaget har cirka 26 000 medarbetare i över 30 länder och aktierna är noterade på börserna i Helsingfors (STEAV, STERV) och Stockholm (STE A, STE R).

Rikard Jevinger

2019 01 sep

Webbyrån Petra listar digitala affärstrender 2020

Den digitala byrån Petra publicerar årligen en lista på de 10 viktigaste digitala affärstrenderna som kommer att påverka näringslivet under året som kommer. Listan, som har publicerats sedan 2012, har fokus på de digitala trender som driver försäljning och positionerar företag på en allt mer konkurrensutsatt marknad. 2020 kommer följande trender att starkt påverka dina affärsmöjligheter:

1. Digitala annonssystem blir allt smartare
De senaste åren har det varit stort fokus på digital annonsering när det gäller att styra kampanjer mot specifika målgrupper och nå mätbara resultat. En intressant styrning är mot personer som är ”in-market”, det vill säga som befinner sig närma ett köpbeslut. Men möjligheterna med digitala kanaler är minst lika stora för att bygga ditt varumärke. Annonssystemen blir allt smartare: det är möjligt att bestämma vem som ska få se vilken typ av annons med en häpnadsväckande precision.

2. Googles lansering av BERT påverkar SEO
BERT (Bidirectional Encoder Representations from Transformers) är en av Googles största uppdateringar sedan 2015. Den har visat sig kunna lista ut avsikten med en sökfråga. BERT påverkar längre frågor där sammanhanget är svårt att förstå. Håll koll på den del av din organiska trafik som kommer in via "long tail"-sökningar.

3. AI och maskininlärning blir vardagsverktyg
Användningen av artificiell intelligens (AI) och maskininlärning expanderar i ännu högre takt nästa år. Företag säljer numera lätthanterliga och molnbaserade verktyg till rimliga kostnader. Exempelvis tillhandahåller IBM en AI-chattbot som du kan konfigurera på tio minuter. Och i oktober lanserade Sitecore Auto Personalization som en del av sin Experience Platform. Ytterligare ett exempel är Coveo, som är ett rekommendations- och sökverktyg för bland annat Salesforece, Sitecore och Dynamics365.

4. [Digitala] känslor blir allt viktigare
B2B-kunder har en annan känslomässig relation till sina leverantörer än vad B2C-marknadsförare har mot konsumenter. Den här typen av relationer är lätt att förbise, men den är precis lika viktig för försäljningen som i B2C-relationen. Din kommunikation i ord, film, bilder, typografi, färger och UX måste stärka de emotionella argument som driver försäljning.

5. Extended Reality (XR) får sitt genomslag
XR är kombinationen av VR- och AR – med ett VR-headset kan du placera ett holografiskt piano i rummet som du kan spela på. XR har använts i spelvärlden i ett par år, och under 2020 kommer tekniken slå igenom i företags marknadsföring, enligt författaren, futuristen och Forbes-skribenten Bernard Marr. XR kommer att bli allt viktigare inom allt från utbildning till simuleringar, och tekniken kommer även användas för att utveckla metoder för att interagera med kunder. 

6. IoT-data blir ett verktyg för marknadsföring
Alla uppkopplade enheter (IoT) kommer bli en guldgruva av data för marknadsförare. Data ger dig möjlighet att visa personaliserade, kontextuella och platsbaserade annonser. Om du exempelvis befinner dig nära en stormarknad som du handlar regelbundet på kan platsbaserade annonser eller push-meddelanden visa dig en lista över livsmedel du kan vara intresserad av att köpa, baserat på dina historiska data och konsumtionsmönster.

7. Datorbaserat seende och ansiktsigenkänning blir mainstream
Inom detta område ser vi inte bara en bred utrullning av nya prylar för konsumenter – många nya B2B-lösningar lanseras också, t ex kameror och mjukvaror som automatiskt kan upptäcka trasiga produkter eller logistikproblem i produktionen. Många kameraleverantörer erbjuder avancerade lösningar relaterade till smarta städer – inte bara för att upptäcka brottslighet, utan även övervakning inom områden såsom trafikplanering och miljöefterlevnad. Datorbaserat seende gör också ansiktsigenkänning till ett hett ämne.

8. Behovet av en konsekvent kundupplevelse ökar
Att skapa bra kundupplevelser och optimera kundresorna genom alla kontaktpunkter är ett enkelt recept för framgång. Kunder interagerar med dig via olika enheter i olika kanaler, men de förväntar sig att kundupplevelsen är konsekvent oavsett hur de har kontakten. Om de exempelvis söker efter produktinformation i mobilen och köper produkten på datorn så är det viktigt att användarupplevelsen optimeras så t ex sökdata följer med från mobil till dator.

9. En 360-vy av kunden hjälper till att skapa verkligt värde
En plattform för kunddata (customer data platform, CDP) samlar data från alla olika källor där kunder interagerar med ett företag och gör denna information tillgänglig för andra system. När du har kundernas beteendedata från marknadsföring, försäljning, kundservice och de enheter och tjänster de använder (IoT) på ett ställe så får du en 360 graders vy av kunderna och vet hur du ska interagera med och skapa verkligt värde för dem. CDP kan exempelvis användas för datadriven marknadsföring och personalisering av användarupplevelsen.

10. Data och analys visar vägen mot ökad lönsamhet
Data kan vara en extremt värdefull tillgång, men hur företag bäst hanterar den har varit ett hett ämne under de senaste 10 åren. Men nu förstår många företag att de saknar strategier och planer på hur man använder sin data. Ska IT hantera data eller är det en fråga för marknadsavdelningen? Data och analys kan ge underlag till kundinsikt och marknadsföringsåtgärder. Mer kunskap och kapacitet måste byggas upp inom marknadsföringsorganisationer i hur man utnyttjar data fullt ut.

Ulf Vanselius

2019 01 sep

Svenskt Marknadsföringsindex visar på svagare 2020 för reklambranschen

En majoritet av svenska bolag budgeterar mer försiktigt inför 2020. I förra årets undersökning trodde de flesta företag på ökade marknadsinsatser. I år har över hälften av dessa en mer negativ inställning till investeringar i marknadsföring.

2019 blev också året då investeringarna i digitala kanaler för första gången var högre än i traditionella. Allt enligt en undersökning genomförd av Pyramid Communication, Sveriges ledande byrå inom B2B.

I september inbjöds Sveriges marknadschefer, från företag med mer än 10 miljoner kronor i omsättning, att svara på frågor om deras satsningar inom marknadsföring och hur de planerar sina investeringar de närmaste åren.

Frågorna ställdes till ca 3.000 marknadschefer varav drygt 40 stycken svarade på enkäten som utgör basen av Svenskt Marknadsföringsindex.

– I dagsläget finns det relativt lite statistik att luta sig mot när man till exempel ska arbeta fram en ny marknadsföringsbudget. Vi får många frågor av våra kunder hur mycket andra företag investerar i marknadsföring, och hur de fördelar sin budget mellan olika kanaler, säger Ulf Vanselius, VD för Pyramid.

– Vår förhoppning med det nya indexet är att det ska ge våra kunder och resten av Sveriges marknadschefer en indikation på hur trenden ser ut bland övriga företag, något som förhoppningsvis kan underlätta deras arbete.

Årets undersökning visar bland annat att:

  • 57% procent av svenska företag planerar att bibehålla sina investeringar i marknadsföring år 2020. 33 procentenheter har därigenom flyttats från ”öka” till ”oförändrad”
  • För första gången översteg investeringarna i digitala kanaler investeringarna i traditionella. Om 3 år förväntas de traditionella kanalerna ha minskat med ytterligare drygt 30% där mycket av investeringarna flyttas till sociala medier

Undersökningen i sin helhet kan laddas ner här

För mer information, kontakta Ulf Vanselius på tel 042-38 68 26 eller maila ulf@pyramid.se

Ulf Vanselius

loader