Nyheter

Det händer alltid något här på Pyramid. Här listar vi våra senaste nyheter. Äldre nyheter finns i menyn till höger. Det finns även ett taggmoln, där de populäraste inläggen är de med störst textgrad.


Taggmoln


Kvalitetssäkring, Spectracure, Gyproc, helsingborg, Bluetooth, affärsmål, Lantmännen, Elearning, Posten Norge, Bästa Byrå, finanskris, sveriges bästa byrå, lågkonjunktur, checklistor, Green Cargo, Flint Group, internationell marknadsföring, Rymdbolaget, storkunder, omsättning, ordlista, Webbyrån Petra, kommunikationsplattform, karta, kommentarer, årets byrå, planering, Tetra Pak, Cargo News Center, anställda, Nord-Lock, lansering, Metso, web, SAS Cargo, internet, problemlösning, driver, lönsamhet, mätning, multikulturella kunder, metod, kreativitet, Diesel, Cardo, varumärkesstrategi, pr, Kreditvärdighet, digitala media, csr, kompetens, kommunikationsbyrå, populär byrå, kunder, Marine, positioner, Soliditet, Helsingborgs Hamn, utförande, samarbete, projektdefinition, Skånska Energi, kontor, startk varumärke, skrift, framgångsformeln, Moving, Mervärde, Skånetrafiken, varumärkesutveckling, Petra, tjänster, fakta, Bring, svar, Ruukki, kundansvarig, Flextrus, byråintäkt, Giza, engelskspråkiga copywriters, Crawford, blogg, 2013, utmärkelse, uppföljning, Awapatent, internationellt nätverk, kvalitet, EuroMaint, DIAB, publikation, case, Årets Byrå 2010, integrerad marknadskommunikation, resultat, metodik, strategi, priser, internationell, image, events, marknadsstrategi, styrka, kunskapsbank, AkkaFRAKT, Hiab, seminarie, Stockholm, medarbetare, konkurrenskraft, nyanställer, LogIn, Enfo, Kompetensplatsen, personal, b2b-bloggen, varumärken, Duni, Alfa Laval, arkiv, analys, HemoCue, reklambyrå, communication, koordinering, nyhetsarkiv, Heatex, lösning, Leine & Linde, Nordea Masters, filosofi, Stockholm Open, mångfald, Woody Bygghandel, GAIA Leadership, Picodeon, digital marknadsföring, Dermagen, branding, Årets Byrå 2008, Kundens Bästa Byrå, Swedish Open, CellaVision, utvärdering, business to business, internationell kompetens, bästa B2B-byrå, checklista, erbjudande, Atlas Copco, marknadsföring, IQHBG, JBT Corporation, Green Landscaping, AAK, projectivity, Sveriges bästa b2b-byrå, pyramid, telefon, SUN Automation Group, nyheter, ABS, digitala affärstrender, estetik, Kullaflyg, kontakt, partner, kommunikation, fråga, Kompetensor AB, nätverk, Seminarium, Decido AB, utvecklas positivt, Norden Machinery, business, Nibe, Axis, erfarenhet, exempel, b2b, AAA, kultur, genomförande, Varumärke, Carpe Nova, kunskap, SÅAB, dela,
2019 15 jul

ESS väljer Pyramid Communication som ny kommunikationspartner

I Lund byggs just nu världens modernaste materialforskningsanläggning. European Spallation Source (ESS) är ett europeiskt samarbetsprojekt som, när det tas i bruk 2023, med hjälp av neutroner ska ge forskare från hela världen ny kunskap om olika material ned på atomnivå. Reklambyrån Pyramid utsågs nyligen till ESS kommunikationspartner efter en europeisk upphandling. Det skattade värdet på kontraktet är 16 mkr under 4 år.

ESS kan jämföras med ett gigantiskt mikroskop, 100 gånger mer kraftfull än existerande anläggningar, som används för att titta in i material. Det innebär att vi kan förvänta oss banbrytande upptäcker inom en rad områden eftersom forskarna får helt nya möjligheter att analysera material ner på atomnivå. ESS kommer att ge oss ökad förståelse inom allt från enzymer till solenergi – så att vi kan utveckla ny teknik som reducerar vår miljöpåverkan. Vi kommer att kunna lära oss mer om våra kroppar och sjukdomars uppkomst – så att vi kan utveckla nya och mer effektiva mediciner. Vi kommer att kunna utveckla lättare, starkare, billigare och mer hållbara material.

– ESS ska jobba med århundradets stora utmaningar inom materialteknik, hälsa, hållbarhet och klimatförändringar, säger Martin Sjöstrand Head of Communications på ESS. Vårt uppdrag innebär också att vi står inför en stor kommunikationsutmaning där vi behöver skapa insikt om de möjligheter ESS öppnar hos en rad målgrupper – från politiker till forskare i våra 13 medlemsländer. För svensk industri öppnar ESS möjligheter för ökad teknik- och kompetensutveckling och fler affärer.

– Detta innebär att vi behöver en kommunikationspartner som har internationell erfarenhet, djup teknisk förståelse och förmågan att stärka ESS varumärke genom stark kommunikation i framför allt digitala kanaler. Efter en noggrann utvärdering av 10-talet europeiska byråer föll valet på Pyramid som bäst motsvarade våra höga krav, konstaterar Martin Sjöstrand.

– Vi är stolta över att få vara en del av Sveriges största och viktigaste industriprojekt säger Ulf Vanselius, CEO på Pyramid. ESS krav på djup kunskap inom varumärke, internationell kommunikation och digital teknik är en perfekt match mot vår kompetens. Att lyfta fram alla möjligheter ESS innebär för Europa och Sverige är en oerhört spännande och inspirerande utmaning som vi ser fram mot.

För mer information kontakta
Ulf Vanselius, CEO Pyramid
Email: ulf@pyramid.se
Telefon: +46 70 516 33 70

Pyramid är Sveriges mest internationella reklambyrå med 30-talet av Nordens största företag som kunder. Drygt 50% av företagets intäkter faktureras utanför Sverige. Pyramid utsågs till Årets Byrå i Sverige 2018 och har rankats som Sveriges bästa byrå inom business-to-business 14 år i rad. Pyramid, tillsammans med systerbyråerna Petra och Graal, har 60 anställda med huvudkontor i Helsingborg.

Ulf Vanselius

2019 02 jul

Dags för semester. Dags för läsning. Här får du världens bästa böcker.

Sommaren närmar sig och vi stänger kontoret v 30-31 (22/7-2/8). När vi njuter av sommar, sol och bad når du oss via våra mobiler.

Under sommarens ledighet finns det förhoppningsvis tid för lite avkoppling och reflektion – och kanske också tid att läsa en och annan inspirerande bok om marknadsföring.

Här kommer därför en lista över vad vi just nu tycker är världens bästa böcker och skrifter inom marknadsföring. Det är ont om böcker som fokuserar på B2B-marknadsföring, men många bra böcker som behandlar hur vi fattar beslut, och hur vi som marknadsförare kan påverka detta. För oavsett om det gäller B2B eller B2C är utmaningen med våra marknadsföringsinsatser att påverka mänskligt beteende i önskad riktning.

Men först vår sommarpresent. Om du inte redan läst ”B2B 2.0 – Marknadsföring och reklam i den digitala tidsåldern” – är väl sommaren ett utmärkt tillfälle att göra det! Du laddar ner boken kostnadsfritt här.

Över till våra sommarfavoriter:

Byron Sharp: How Brands Grow

Det här är troligen den viktigaste boken som finns om marknadsföring och varumärken. Sharp är professor på the Ehrenberg Bass Institute i Australien och boken samlar de viktigaste slutsatserna om varumärken från den forskning de bedriver. Den är föredömligt lättläst och konkret, och borde vara minst lika obligatorisk som Kotler för alla marknadsförare. Det finns även en How Brands Grow 2, men den är inte alls lika nödvändig utan är i mångt och mycket en repetition av volym 1.

Richard Shotton: The Choice Factory

Richard går igenom 25 olika ”behavioural biases”, d.v.s. beteendeekonomiska situationer och företeelser som påverkar hur vi fattar beslut. Varje kapital behandlar en sådan bias, och inleds med ett konkret exempel från vardagslivet. Därefter följer en genomgång av forskningsbasen bakom detta, och sedan ger Richard ett antal konkreta förslag och exempel på hur vi marknadsförare kan använda oss av detta i vår vardag. Boken utsågs till världens bästa marknadsföringsbok i en online-omröstning förra sommaren.

Les Binet och Peter Field: Media in Focus
Les Binet och Peter Field: Effectiveness in Context

Binet och Field brukar kallas för ”the Godfathers of Marketing Effectiveness”. Sedan mer än 10 år tillbaka har man analyserat vad de mest framgångsrika (=skapa effekt) kampanjerna i världen har gemensamt, och vilka slutsatser man kan dra av detta. Les och Peter har totalt gett ut fyra rapporter, varav Media in Focus och Effectiveness in Context är de två senaste. Båda har tagits fram inom ramarna för EffectivenessWorks, en gemensam satsning där ett stort antal branschorganisationer samverkar. Media in Focus analyserar hur digitala kanaler har påverkat effekterna (ledtråd: övertro på digitalt ger försämring) medan Effectiveness in Context går på djupet när det gäller fördelningen mellan varumärkesbyggande och aktivering för olika branscher/kategorier. Vill man inte läsa rapporterna finns det också flera bra videopresentationer med Les och Peter på www.effworks.co.uk

Wiemer Snijders: Eat Your Greens

Den här boken är en samling artiklar och betraktelser av några av dagens klokaste marknadsföringsexperter, med bakgrund inom både forskning och praktik. Med namn som Mark Ritson, Byron Sharp, Paul Feldwick, Richard Shotton, Phil Barden, Tess Alps, Eaon Pritchard, Peter Field, Bob Hoffman och Tom Goodwin är författarlistan en veritabel internationell ”hall of fame”.

Rory Sutherland: Alchemy

Rory har varit en av drivkrafterna inom den brittiska reklambranschen för att öka kunskaperna om beteendeekonomi och hur detta kan användas inom marknadsföring. I boken utmanar han affärsvärldens gängse syn på effektivitet och värdeskapande i företag, och visar hur ”psycho-logic” (som Rory menar är ett bättre begrepp än emotionell påverkan) är minst lika viktigt att förstå som vanlig rationell logik.

Paul Feldwick: The Anatomy of Humbug

Feldwick har varit ordförande för juryn för Advertising Effectiveness Awards två gånger och även skrivit en hel del om begreppet brand equity/varumärkeskapital. I den här synnerligen läsvärda boken gör han en genomgång av hur kommunikationsbranschen sett på sin egen verksamhet, d.v.s. vilka teorier och modeller som styrt marknadskommunikationen under drygt 100 år. En av hans slutsatser är att inget är nytt under solen, utan det finns lärdomar från varje epok av kommunikationsteori som vi kan dra nytta av än idag.

Phil Barden: Decoded

Bardens bok är en guldgruva för alla som någonsin kommer att verka inom retail – men lika intressant för alla som bara besöker butiken som konsument. Barden visar hur beteendepsykologi styr mycket av våra beslut i butiken, och vad man som marknadsförare kan göra för att utnyttja detta, både i marknadsföringen innan besöket och fysiskt i butiken.

Dave Trott: 1 + 1 = 3

Trott är en legendarisk brittisk copywriter och creative director som är regelbunden kolumnist i såväl Campaign som i sin egen blogg. Hans distinkta stil och tänkvärda observationer gör honom läsvärd för alla marknadsförare, inte bara kreatörer. 1+1=3 är en av flera böcker med hans krönikor i bokform.

Bob Hoffman: Bad Men

Bob bloggar under ”artistnamnet” the Ad Contrarian, där han utgör en välkommen kritisk ”gnällgubbe” som ifrågasätter mycket av dagens reklamvärld. Två av hans favoritområden att kommentera och kritisera är bristen på transparens inom digital marknadsföring och reklamvärldens oförmåga att förstå potentialen hos konsumenter i medelåldern och uppåt.

Erik Modig: Bang for the Buck

Årets marknadsföringsbok i Sverige 2017, och fortfarande den mest genomgripande analysen och den mest genomarbetade modellen för att förklara hur marknadskommunikation fungerar.

Trevlig sommarläsning!

Ulf Vanselius

2019 04 jun

Munters väljer Pyramid som ny reklambyrå

Munters är en global ledare inom energieffektiva och hållbara klimatlösningar innefattande avfuktning, befuktning och kylning av luft. För att stärka kommunikationen och effektivisera globala produktlanseringar har affärsområdet AirTech inom Munters valt Pyramid som ny reklambyrå.

Genom innovativa teknologier skapar Munters det perfekta klimatet för krävande industriella applikationer, varav de största segmenten är livsmedel, läkemedel och lantbruk. Munters har utvecklat framtidens klimatlösningar sedan 1955 och är sedan 2017 noterat på Nasdaq Stockholm.

- Vi var i behov av en B2B-byrå med internationell kompetens som kan bistå oss i arbetet att stärka Munters varumärke på den globala marknaden och samtidigt koordinera t ex produktlanseringar mellan våra regioner, säger André Sczcerba, Global Marketing Director på Munters AirTech.

-  Munters är ett fantastiskt innovationsföretag, byggt runt en genial svensk idé, som utvecklats till en global marknadsledare. Med fokus på att stärka varumärket och arbeta mer genom digitala kanaler är det en perfekt match mot vår kompetens. Det är en spännande och inspirerande utmaning som vi ser fram mot, säger Ulf Vanselius, CEO på Pyramid.


För mer information kontakta
Ulf Vanselius, VD för Pyramid
Email: ulf@pyramid.se
Telefon: +46 70-516 33 70

Ulf Vanselius

2019 28 maj

Medicon Village utvecklar ny varumärkesplattform

Medicon Village i Lund är en unik plats där forskning, innovation och företagande integreras för att skapa värden för människors hälsa och bättre liv. Den öppna innovationsmiljön möjliggör breda samarbeten för forskare såväl som företag, och skapar synergier för bolag att växa och utvecklas i snabbare takt än de annars hade kunnat.

Tillsammans med bland annat BMC, ESS och MAX IV-laboratoriet utgör Medicon Village en unik koncentration av forskning och utveckling i Lund. Av de 140 företag och organisationer som är medlemmar på Medicon Village syns förutom en stor mängd små, mindre och medelstora företag också Lunds universitet och Region Skåne.

"Vi har vuxit i storlek, breddat vårt erbjudande och står nu inför den kanske mest omvälvande förändringen i vår historia så här långt. Vi bygger en ny kontorsbyggnad och ett torg, och i förlängningen planeras också bostäder på området. I dessa snabba förändringstider är det viktigt att inte bara blicka utåt och framåt, utan också inåt för att se till att vi inte tappar vår själ, att vi inte glömmer bort anledningen att vi finns till." säger Anette Orheim, kommunikationschef på Medicon Village.

"Medicon Village har ett otroligt engagemang och en unik drivkraft, det är en ynnest att få arbeta tillsammans med en organisation som så tydligt vill förändra saker till det bättre för oss människor. Men man ska inte förledas att tro att de lever i en drömvärld, tvärtom är de bland de mest affärs- och resultatorienterade organisationer jag sett. Och de är medvetna om vikten av en kristallklar positionering i marknaden om man vill driva utvecklingen i rätt riktning." säger Emma Nilsson, byråchef på Graal.

Projektet påbörjades under 2018 och innefattar framtagande av varumärkesstruktur och varumärkesplattform, en ny kommunikationsplattform och reviderad identitet, samt namngivande av en ny byggnad som invigs nu till sommaren. Arbetet kommer också att innefatta internt varumärkesbyggande.

Arbetsgrupp på Graal
Varumärkesstrateg: Emma Nilsson
Varumärkesutvecklare: Ann-Christin Lindstedt
Creative director: Torbjörn Buhré

Emma Nilsson

2019 22 feb

Nya topplaceringar i Årets Byrå för Pyramid och Webbyrån Petra

Igår avgjordes Årets Byrå som utser bästa byrå i 15 kategorier baserat på kundernas bedömning av byrån inom en rad områden.

Pyramid rankas för 14e året i rad som Sveriges bästa B2B-byrå.
– Sedan några år är vi med i reklambyråernas största klass som innehåller byråer med en byråintäkt på >50 mkr. 2018 utsågs vi till Årets byrå, och i år hamnade vi på en total 4e plats som den högst placerade B2B-byrån för 14e året i rad. Forsman & Bodenfors vann klassen och är värda en stor applåd som en av världens bästa kreativa byråer, konstaterar Ulf Vanselius, CEO för Pyramid och Petra.

Webbyrån Petra placerade sig på 6e plats i kategorin Digitala byråer 7-25 mkr.
– Under Petras åtta verksamhetsår har vi varit i final alla år utom ett och blivit utsedda till Årets byrå en gång. Det är ett anmärkningsvärt resultat som visar att vi verkligen levererar kvalitativa lösningar till våra kunder.

– Självklart är vi glada för de tunga placeringarna. Att vara bland Sveriges absolut bästa byråer år efter år tyder på att vi gör mycket rätt för våra fantastiska kunder, avslutar Ulf Vanselius.

Läs mer om Årets Byrå på http://www.aretsbyra.se

För mer information, kontakta Ulf Vanselius på 042-38 68 26 eller ulf@pyramid.se.

Pyramid är Sveriges mest internationella reklambyrå med 30 av Nordens största företag som kunder. Drygt 50% av företagets intäkter faktureras utanför Sverige. Digitalbyrån Petra, ett systerbolag till Pyramid, utvecklar kreativa och affärsdrivande digitala kommunikationslösningar, för webb, sociala medier med mera. I undersökningen Årets Byrå har Pyramid tretton år i rad rankats som Sveriges bästa byrå inom business-to-business och utsågs 2018 till Årets Byrå. Pyramid, Petra och Graal har tillsammans drygt 60 anställda och finns i Helsingborg

Ulf Vanselius

loader