Nyheter

Det händer alltid något här på Pyramid. Här listar vi våra senaste nyheter. Äldre nyheter finns i menyn till höger. Det finns även ett taggmoln, där de populäraste inläggen är de med störst textgrad.


Taggmoln


Kvalitetssäkring, Spectracure, Gyproc, helsingborg, Bluetooth, affärsmål, Lantmännen, Elearning, Posten Norge, Bästa Byrå, finanskris, sveriges bästa byrå, checklistor, Green Cargo, Flint Group, internationell marknadsföring, Rymdbolaget, storkunder, erfarenhet, omsättning, ordlista, Webbyrån Petra, kommunikationsplattform, karta, kommentarer, årets byrå, planering, Tetra Pak, Cargo News Center, anställda, Nord-Lock, lansering, Metso, web, SAS Cargo, internet, problemlösning, driver, lönsamhet, mätning, multikulturella kunder, metod, kreativitet, Diesel, Cardo, varumärkesstrategi, pr, Kreditvärdighet, digitala media, csr, kompetens, kommunikationsbyrå, populär byrå, kunder, Marine, positioner, Soliditet, Helsingborgs Hamn, utförande, samarbete, projektdefinition, Skånska Energi, kontor, startk varumärke, skrift, framgångsformeln, Moving, Mervärde, Skånetrafiken, varumärkesutveckling, Petra, tjänster, fakta, Bring, svar, Ruukki, kundansvarig, Flextrus, byråintäkt, Giza, engelskspråkiga copywriters, Crawford, blogg, 2013, utmärkelse, uppföljning, Awapatent, internationellt nätverk, kvalitet, EuroMaint, DIAB, publikation, case, Årets Byrå 2010, integrerad marknadskommunikation, resultat, metodik, strategi, priser, internationell, image, events, marknadsstrategi, styrka, kunskapsbank, AkkaFRAKT, Hiab, mångfald, Stockholm, medarbetare, konkurrenskraft, nyanställer, LogIn, Enfo, personal, b2b-bloggen, varumärken, Duni, Alfa Laval, arkiv, analys, HemoCue, reklambyrå, communication, koordinering, nyhetsarkiv, Heatex, lösning, Leine & Linde, Nordea Masters, filosofi, Stockholm Open, Woody Bygghandel, GAIA Leadership, Picodeon, Dermagen, branding, Årets Byrå 2008, Kundens Bästa Byrå, Swedish Open, CellaVision, utvärdering, business to business, internationell kompetens, bästa B2B-byrå, checklista, erbjudande, Atlas Copco, marknadsföring, IQHBG, JBT Corporation, Green Landscaping, AAK, projectivity, Sveriges bästa b2b-byrå, pyramid, telefon, SUN Automation Group, nyheter, ABS, digitala affärstrender, estetik, Kullaflyg, kontakt, partner, kommunikation, fråga, Kompetensor AB, nätverk, Seminarium, Decido AB, utvecklas positivt, Norden Machinery, business, Nibe, Axis, lågkonjunktur, exempel, b2b, AAA, kultur, genomförande, Varumärke, Carpe Nova, kunskap, SÅAB, dela,
2018 18 jun

Välkommen till spännande seminarie under Båstadveckan

Idag sker upp till 70 procent av köpprocessen inom business-to- business innan kunden ens tagit kontakt med en säljare. Produkter och erbjudanden jämförs på hemsidor och i sociala medier. Därför är det viktigt att kunder och potentiella kunder får rätt upplevelse genom köpresan, från den första kontakten till den fysiska leveransen.

Detta innebär att du måste tänka om inom ett antal delar av din marknadsföring. Du måste bli smartare och digitalare för att attrahera morgondagens kunder.


  • Customer experience blir allt viktigare när de fysiska produkterna blir allt mer lika
  • Med inbound marketing och smart digital marknadsföring driver du potentiella kunder till din webbsida där de konverterar
  • Sociala medier har en minst lika viktigt roll inom B2B om du utnyttjar dem på rätt sätt
  • Med marketing automation kan du göra kunder till kunder för livet. Du ökar försäljningen och skapar täta band med dem
  • Content marketing skapar förtroende och driver beslut om du gör det på rätt sätt


Detta är några av de områden vi kommer att belysa under en spännande förmiddag. Du får handfasta råd från några av Sveriges ledande specialister och får insikt i hur företag som Alfa Laval, Perstorp AB och Tetra Pak utnyttjar teknikerna i sin marknadsföring.

Dag: Torsdag 19 juli
Plats: Båstad biograf
Tid: Frukost 8.00 – 8.30
Seminarium: 8.30 – ca 12.00, följt av lunch och tennis

Vi hoppas att du har lust och möjlighet att delta. I så fall, svara via mail till filippa@pyramid.se eller på www.pyramid.se/tennis, senast den 6 juli. Seminariet är kostnadsfritt men ”no-show” utan avanmälan debiteras med 500 kr som skänks till svensk ungdomstennis.

Obs! Antalet platser är begränsat till 50. Så svara snarast möjligt för att säkerställa din plats.

Ulf Vanselius

2018 10 apr

Pyramid utsedd till Årets Byrå i Sverige


Igår vann Pyramid titeln som Årets Byrå 2018 i klassen "stora reklambyråer" i Sveriges mest omfattande tävling i konkurrens med bl a King och F&B.

Årets Byrå är Sveriges mest omfattande tävling där kunder betygsätter de byråer man känner till och arbetar med. Tävlingen genomförs av analysföretaget Regi i samarbete med bl a Resumé. Årets Byrå utser bästa byrå i 15 kategorier. Vinnare i varje kategori är den byrå som får högsta totala betyg i de enkätsvar som inkommit från kunderna. I år klarade 154 byråer kvalificeringskraven och har betygsatts genom flera tusen kundbedömningar.

– Det är fantastiskt kul att våra kunder åter igen rankar oss som Sveriges bästa byrå, konstaterar Ulf Vanselius, VD på Pyramid. De senaste 12 åren har vi varit högst rankade i Sverige bland reklambyråer inom business-to-business men det är onekligen ännu vassare att åter igen bli bäst i landet oavsett inriktning, och nu bland de riktigt stora och professionella byråerna.

– Vi har som princip att enbart delta i tävlingar där kundens åsikt avgör, eftersom detta är den enda faktor som styr vårt arbete. Det är en stor ära och ett exempel på att vi gör många saker rätt – samtidigt som det är ett bevis på att Helsingborg fortsätter att vara ett ledande centrum för svensk reklam.

– Just nu är Pyramid inne i en starkt positiv fas. De senaste åren har varit Pyramids starkaste någonsin med rekord i omsättning och resultat både för oss och våra systerbyråer – Webbyrån Petra och varumärkesbyrån Graal.

– 95% av det vi producerar är avsett för andra marknader än den svenska, och därför syns vi nästan aldrig i svenska medier. Vi samarbetar med ett 30-tal svenska och internationella företag, varav de flesta är världsledande inom sina respektive nischer, och får fler och fler strategiska uppdrag för globala företag som tycker att vi mäter oss väl med våra motsvarigheter i USA och Europa, avslutar Ulf Vanselius.

Läs mer om Årets Byrå på
www.aretsbyra.se

För mer information, kontakta Ulf Vanselius på 042-38 68 26 eller ulf@pyramid.se.

Ulf Vanselius

2018 09 apr

Pyramid nyanställer för starkt 2018

Reklambyrån Pyramid i Helsingborg utsågs nyligen till Årets Byrå 2018. Företaget växer och förstärker därför med nyanställningar på både på den kreativa sidan och den strategiska. Account director Filip Weibull-Göransson och amerikanske copywritern Jay Everett är igång på byrån sedan i mars, och i maj ansluter AD:n Pia Silver.

Filip kommer närmast från Adidas och en tjänst på huvudkontoret i Herzogenaurach i Tyskland, där han var ansvarig för varumärkesstrategi och marknadsföring på global nivå. Han har också ett förflutet som konsult på Jung i Stockholm och under sin tid som Nordisk Kommunikationschef på Adidas byggde han bl. a. upp bolagets digitala organisation i de nordiska länderna. Bara för att nämna ett par meriter från Filips CV.

Jay har drygt 25 år som copywriter bakom sig. Han har rötterna i södra Kalifornien, men arbetade huvudsakligen i Reno, Nevada, innan han flyttade till Sverige. Med bas i Långås, strax norr om Falkenberg, har Jay drivit eget i över tretton år och har både i egen regi och via byråer i Göteborg arbetat med uppdrag för exempelvis Mölnlycke, SKF och Nobel Biocare.

Pia har sedan ungefär ett år tillbaka varit på SCP Grey i Göteborg, men nu blir hon skåning och AD på Pyramid. Pia har jobbat som AD i tjugo år och hon har gjort arbeten för bl.a. Volvo Cars, Chalmers, SCA och Skanska. På sitt CV har hon även eget företagande i olika konstellationer och tillsammans med Grey en uppstart av en webbyrå i Göteborg.

”Vi är mycket glada över att få välkomna tre så erfarna och duktiga kommunikatörer till byrån”, säger Ulf Vanselius, VD på Pyramid. ”De är alla tre mycket kompetenta, har bred erfarenhet och kommer att förstärka vårt erbjudande på marknaden. Starten på 2018 pekar på att det kommer att bli ett rekordår och vi kommer troligen att växa med ytterligare en handfull personer under 2018.”

För mer information, kontakta Ulf Vanselius på 042-38 68 26 eller ulf@pyramid.se.

Pyramid är Sveriges mest internationella reklambyrå med 30 av Nordens största företag som kunder. Drygt 50% av företagets intäkter faktureras utanför Sverige. Pyramid utsågs till Årets Byrå i Sverige 2018 och har rankats som Sveriges bästa byrå inom business-to-business 12 år i rad. Webbyrån Petra, ett systerbolag till Pyramid, utvecklar kreativa och affärsdrivande digitala kommunikationslösningar, för webb, sociala medier, appar för mobila enheter med mera. Pyramid, Petra och Graal har tillsammans 55 anställda och finns i Helsingborg.

Ulf Vanselius

2018 21 feb

Pyramid förstavalet när Iconovo väljer ny byrå

Iconovo AB, ett av de innovativa medicinteknikbolagen på Medicon Village i Lund, väljer Pyramid som ny långsiktig kommunikationspartner.

Iconovo utvecklar innovativa inhalatorlösningar som hjälper patienter med andningsrelaterade sjukdomar som astma och kol. Sedan bolaget grundades 2013 har man på bara ett par år byggt upp en bred plattform av produkter med tillhörande formuleringslösningar för licensiering på en global marknad. I samband med att bolaget växer och inom kort ska börsnoteras började man söka efter en byrå med erfarenhet av att hantera såväl traditionell som digital kommunikation i det internationella perspektivet.

- Pyramid, tillsammans med digitala systerbyrån Petra, är det optimala valet för Iconovo där vi får en erfaren byråpartner som levererar lösningar med hög kvalitet i alla de kanaler vi har behov av, säger Mårten Appelgren, Director Business Development. 

- Det är oerhört roligt och spännande att få vara med på Iconovos resa framåt. Med vår långa erfarenhet av både analog och digital B2B kommunikation är vi en bra matchning till Iconovos uttalade behov, säger Ulf Vanselius, VD på Pyramid.

Ulf Vanselius

2017 29 dec

Webbyrån Petra listar digitala affärstrender 2018

Webbyrån Petra publicerar årligen en lista på de 10 viktigaste digitala affärstrenderna. Listan, som har publicerats sedan 2012, har fokus på de digitala trender som driver försäljning och positionerar företag på en allt mer konkurrensutsatt marknad. 

2018 kommer följande trender att starkt påverka dina affärsmöjligheter: 

1. Augmented Reality och Virtual Reality blir verklighet
Det är 10 år sedan som de första demoapplikationerna visades upp för smarta telefoner. Nu kommersialiseras AR och VR på bred front. Produkterna som nu rullas ut kommer från de riktigt stora aktörerna, bl.a. Microsoft med HoloLens och Facebook med Occulus Rift. Stora resurser läggs på att ta fram plattformar för att effektivt kunna utveckla lösningar. Var ska man då använda AR och VR? Snart överallt, är den enkla sanningen. Idag finns de flesta applikationer på mässor eller i butiker för att skapa en upplevelse runt varumärket. Inom B2B används tekniken för att demonstrera stora produkter (tom gå in i dem) och ett område som redan exploderat är service. Genom tekniken kan en servicetekniker få tillgång till hela företagets kunskap och servicearbetet blir upp till 50% snabbare. 

2. Röststyrning
Röststyrning är egentligen inte nytt. Toshiba visade upp en röststyrd laptop 1994 på CeBIT och mobiltelefoner kunde röststyras redan för redan 15 år sedan. Men 2017 exploderade tekniken. Sökningar via röst på Google ökade med 22% och 2020 beräknas mer än 50% av sökningarna göras via röst. Idag har alla de stora aktörerna intelligenta assistenter som vi kan prata och interagera med. Cortana, Alexa, Siri och Google dominerar marknaden. Att vi nu ger instruktioner som tex: ”Läs upp DI-artikeln om Geelys köp av Cevians post i Volvo” kräver att webbsidorna är anpassade för röstsök och uppläsning. Detta ställer nya krav på hur bl.a. webben är uppbyggd. SEO för röstsökning kommer att få en stor och ökande betydelse. 

3. E-commerce inom B2B för mer konkurrenskraft
 E-handeln inom B2B är redan idag större än inom B2C. Många företag erbjuder givetvis sina kunder direktkanaler via extranät, men mer standardiserade plattformar för e-handel blir allt viktigare. 75% av företagen säger att kunderna kräver att få köpa produkterna online och undersökningar visar att en investering i en e-handelsplattform ofta ger ett positivt ROI redan det första året. Om det görs rätt vill säga. Kunderna är idag vana vid att handla på Amazon och Alibaba och kräver samma användbarhet som dessa plattformar har. 

4. GDPR ställer krav på alla digitala kanaler
25 maj 2018 är ett viktigt datum som alla företag måste ha koll på. Då träder den nya dataskydds-förordningen(GDPR) i kraft i alla EU:s medlemsländer. Syftet med GDPR är framför allt att stärka individens integritetsskydd samt underlätta handel och överföring av information mellan EU-stater. För företag innebär det att man måste ha full kontroll över alla personuppgifter som lagras. Man måste också inom rimlig tid kunna leverera all information man har lagrad om en viss person samt bevisligen kunna radera denna. Brott mot lagen kan ge böter upp till 4% av ett företags omsättning eller max 20 MEUR. 

5. Kundresan och kundupplevelsen
Dagens kunder söker upplevelser och hatar ”clunkyness”. För att förstå och möta kundens behov krävs en grundlig analys av alla touchpoints, fysiska och digitala, i resan mot köp och nöjdhet. I de tidiga faserna av kundresan är det ofta marknad som äger kanalerna för att i nästa steg övergå till försäljning och därefter till eftermarknad. Kundresan innehåller ofta mer än 20 interaktioner med den presumtiva kunden som idag t ex förutsätter att information som är lämnad i ett steg inte ska behöva upprepas . I många företag saknas ett samlat grepp om kundresan och dess touchpoints – en stor potential till förbättring. 

6. Utnyttja de digitala marknadsföringskanalerna
Digitala marknadsföringskanaler som programmatic, social marketing och native öppnar nya möjligheter att nå dina potentiella kunder och driva dem mot beslut. Digitala kanaler motsvarar nästan 50% av medieinvesteringarna i Sverige idag. Fördelen med digitala kanaler, är framför allt styrningen, där du kostnadseffektivt kan rikta ett budskap både mot ett fåtal företag du vill ha som kunder (sk Account Based Marketing) eller bearbeta en större marknad för att driva besök och konvertering på din landningssida. 

7. AI för annonsering och automatisering
Alltmer avancerade tekniska verktyg som AI (artificiell intelligens) ger dig ännu bättre möjligheter för effektiv nå potentiella kunder. Flera plattformar för digital marknadsföring erbjuder idag AI som underlag för beslutsstöd och styrning. Facebook har t ex tagit fram ett nytt verktyg heter ”Dynamic creative”. I verktyget kan en annonsör lägga in olika fakta om målgruppen. Facebooks AI pusslar ihop dessa för att ge bästa effekt baserat på vem som ser annonsen. 

8. A/B-testning – stöd för konvertering och personalisering
Många webbplattformar har kraftfulla och relativt enkla verktyg för att göra A/B-tester. Utnyttja detta. Testerna kan göras på all sorts innehåll; formulär, bilder, rubriker, knappar mm och visar snabbt vad som fungerar och inte. Eftersom konvertering är ett av de viktigaste målen för besök på webbsidor så är A/B-tester ett enkelt sätt att öka denna. Tester kan också vara ett sätt att göra webbplatsen bättre personaliserad för de målgrupper man har. 

9. Google och Facebook fortsätter att dominera
Globalt spenderas 84% av den digitala mediebudgeten hos dessa två aktörer och plattformarna representerar mer än 90% av ökningen i Sverige. Dominansen gör det är svårt undvika plattformarna i alla strukturerade mediemixer. Och självklart finns det skäl till att kanalerna dominerar, bl a har de extremt anpassningsbara inställningar för kampanjer. Facebook har också visat sig fungera alldeles utmärkt för B2B-kampanjer och ger ofta bättre utfall än LinkedIn. En ny typ av aktör som ökar kraftigt, i varje fall i USA, är Amazon som vill ta en del av annonskakan. 

10. IoT – uppkopplat in i minsta pryl
Internet of Things (IoT) är en marknad i stark tillväxt. Tekniken används snart överallt, t ex inom industri, handel, hem och fordon. Gartner uppskattar att det totala antalet uppkopplade enheter år 2020 kommer uppgå till 20,4 miljarder, att jämföra med dagens cirka 5 miljarder. För företag gör tekniken det möjligt att effektivisera och automatisera övervakning, kontroll, styrning och uppföljning av processer och industriella flöden. IoT är en lockande marknad för många, och de stora vinnarna kommer bli de som kan integrera de uppkopplade produkterna med sina egna och sina kunders digitala kanaler.


Ulf Vanselius

loader