Nyheter

Det händer alltid något här på Pyramid. Här listar vi våra senaste nyheter. Äldre nyheter finns i menyn till höger. Det finns även ett taggmoln, där de populäraste inläggen är de med störst textgrad.


Taggmoln


Kvalitetssäkring, Spectracure, Gyproc, helsingborg, Bluetooth, affärsmål, Lantmännen, Elearning, Posten Norge, Bästa Byrå, finanskris, sveriges bästa byrå, checklistor, Green Cargo, Flint Group, internationell marknadsföring, Rymdbolaget, storkunder, erfarenhet, omsättning, ordlista, Webbyrån Petra, kommunikationsplattform, karta, kommentarer, årets byrå, planering, Tetra Pak, Cargo News Center, anställda, Nord-Lock, lansering, Metso, web, SAS Cargo, internet, problemlösning, lönsamhet, mätning, multikulturella kunder, metod, kreativitet, Diesel, Cardo, varumärkesstrategi, pr, Kreditvärdighet, digitala media, csr, kompetens, kommunikationsbyrå, populär byrå, kunder, Marine, positioner, Soliditet, Helsingborgs Hamn, utförande, samarbete, projektdefinition, Skånska Energi, kontor, startk varumärke, skrift, framgångsformeln, Moving, Mervärde, Skånetrafiken, varumärkesutveckling, Petra, tjänster, fakta, Bring, svar, Ruukki, kundansvarig, Flextrus, byråintäkt, Giza, engelskspråkiga copywriters, Crawford, blogg, 2013, utmärkelse, uppföljning, Awapatent, internationellt nätverk, kvalitet, EuroMaint, DIAB, publikation, case, Årets Byrå 2010, integrerad marknadskommunikation, resultat, metodik, strategi, priser, internationell, image, events, marknadsstrategi, styrka, kunskapsbank, AkkaFRAKT, Hiab, mångfald, Stockholm, medarbetare, konkurrenskraft, nyanställer, LogIn, Enfo, personal, b2b-bloggen, varumärken, Duni, Alfa Laval, arkiv, analys, HemoCue, reklambyrå, communication, koordinering, nyhetsarkiv, Heatex, lösning, Leine & Linde, Nordea Masters, filosofi, Stockholm Open, Woody Bygghandel, GAIA Leadership, Picodeon, Dermagen, branding, Årets Byrå 2008, Kundens Bästa Byrå, Swedish Open, CellaVision, utvärdering, business to business, internationell kompetens, bästa B2B-byrå, checklista, erbjudande, Atlas Copco, marknadsföring, IQHBG, JBT Corporation, Green Landscaping, AAK, projectivity, Sveriges bästa b2b-byrå, pyramid, telefon, SUN Automation Group, nyheter, ABS, digitala affärstrender, estetik, Kullaflyg, kontakt, partner, kommunikation, fråga, Kompetensor AB, nätverk, Decido AB, utvecklas positivt, Norden Machinery, business, Nibe, Axis, lågkonjunktur, exempel, b2b, AAA, kultur, genomförande, Varumärke, Carpe Nova, kunskap, SÅAB, dela,
2015 25 dec

Webbyrån Petra listar digitala affärstrender 2016

Webbyrån Petra publicerar årligen en lista på de 10 viktigaste digitala affärstrenderna. Listan, som har publicerats sedan 2012, har fokus på de digitala trender som driver försäljning och positionerar företag på en allt mer konkurrensutsatt marknad.

2016 kommer följande trender att starkt påverka dina affärsmöjligheter:

1. Artificiell intelligens är här

Amelia, Siri, Watson och Dino är alla exempel på hur AI har nått gemene man. IBMs Watson är idag en kommersiell produkt som används i allt från analys av försäkringsärenden och kundsupport till att svara på små barns frågor. Watson är ett exempel på hur AI kommersialiseras allt snabbare inom allt fler områden.

2. 57% av köpprocessen klar före personlig kontakt
Kunderna styr idag köpprocessen inom B2B. Enligt CEB har i snitt 57% av beslutet fattats innan den första kontakten med en säljare. Istället för att skicka offertförfrågningar till 10-talet potentiella leverantörer utvärderar kunderna företag och produkter på egen hand. För att inte åka ut i kundens utvärdering, krävs ett starkt varumärke och en strategi för content marketing så att potentiella kunder finner rätt typ av fördjupande information på t ex din webbsida och dina sociala kanaler.

3. Context is king
Rätt information i rätt ögonblick anpassad till tid, plats, person och den enhet mottagaren för tillfället använder. Google rankar kontextanpassade sidor högre. Att webbsidan anpassas i storlek till skärmen är självklart, men användarna förväntar sig också att webbsidan anpassar informationen så den är relevant för det aktuella behovet. Bilder, budskap och innehåll är med dagens webbplattformar enkla att anpassa efter t ex tid på dagen, geografisk plats eller besökarens beteende – allt för att ge besökare en relevant upplevelse.

4. När kommer Uber i min bransch?
Uber, AirBnB, Facebook och Alibaba. Listan med disruptiva idéer och företag börjar bli lång. Nytänkande företag har växt snabbt och konkurrerat ut traditionella aktörer genom ett nytt sätt att se på marknadens behov och genom en förmågar att utnyttja teknologi för att skapa en bättre användarupplevelse. Vilket Uber kommer att vända upp och ner på din bransch?

5. Om du inte redan visste – du är i e-business 
Snygga webbplatser finns det många av – tyvärr betydligt fler än webbplatser som verkligen driver affären. Det många företag missar är att definiera affärsmål för digitala kanaler. För e-handlare är behovet av konvertering självklart, men de som inte säljer varor och tjänster måste istället sätta upp konkreta mål/KPIer för parametrar som antal kontakter, nedladdade filer, offertförfrågningar, etc. Mät och förbättra. Mät och förbättra. Allt för att nå högre konverteringsgrad och lönsamhet.

6. CXM, PXM, EXM – upplevelsen är allt
Customer experience handlar om att skapa en unik upplevelse i alla kontaktpunkterna med kunden. Även om digitala lösningar långt ifrån är hela sanningen, så ger intelligenta webbsystem möjlighet att med automatik hantera allt från vilka budskap som visas på webbsidan till att skapa personaliserade produktblad, case, etc, on-demand – med garanterat korrekt fakta.

7. Programmatic driver annonsering on-line
On-line media bör ligga som en viktig bas i media-mixen för alla företag – inte minst B2B-företag. Nya verktyg utvecklas ständigt för att öka effektiviteten. Programmatic ger automatiserad annonshandel baserad på en matchning av utbud/efterfrågan, vilket innebär nya möjligheter för både annonsörer och mediahus. Google och Facebook dominerar självklart också denna värdekedja.

8. E-commerce exploderar inom B2B
E-commerce inom B2B beräknas enligt Frost & Sullivan omsätta 100 biljoner kronor (100 miljoner miljoner) år 2020. Utvecklingen drivs av nya inköpsvanor och ökade krav på kostnadseffektivitet. Redan idag motsvarar e-handeln inom B2B ungefär dubbla den globala e-handeln inom B2C. Reservdelar, stöd för service och utbildning är exempel på områden som passar perfekt för digitala plattformar – med högre lönsamhet som direkt resultat.

9. Marketing automation ger kostnadseffektiv dialog
Marketing automation innebär att intelligenta system med automatik hantera delar av marknadsföringen och säljarbetet. CRM-system har funnits länge, men nu integreras dessa med webben, e-post och andra digitala kanaler. Vi kan med smarta automatiska verktyg rikta personaliserad kommunikation till prospekts och kunder under varje steg av köpprocessen och därigenom kostnadseffektivt skapa merförsäljning och bygga lojalitet.

10. Video växer, och växer

YouTubes räckvidd är enorm – mer än en miljard unika besökare per månad ser på 6 miljarder timmar video. Över 100 timmar nytt innehåll laddas upp varje minut, vilket gör att YouTube slår alla andra medier i tillväxt. Skälet: De flesta gillar att se en kort film istället för att läsa en presentation eller en manual. Företagsfilmer, presentationer och instruktionsfilmer samlas enkelt och billigt, och kan utgöra basen i ett content-bibliotek.

Ulf Vanselius

2015 25 okt

Sveriges Marknadsföringsindex visar på stark optimism

Fler än hälften av de svenska bolag som omsätter över en miljard kronor planerar att öka sina investeringar inom marknadsföring under 2016. Det visar en undersökning genomförd av Pyramid i samarbete med nätverket Marknadscheferna.

I september inbjöds Sveriges marknadschefer, från företag med mer än 10 miljoner kronor i omsättning, att svara på frågor om deras satsningar inom marknadsföring och hur de planerar sina investeringar de närmaste åren. 

Frågorna ställdes till 3500 marknadschefer varav 282 stycken svarade på enkäten.
– I dagsläget finns det relativt lite statistik att luta sig mot när man till exempel ska arbeta fram en ny marknadsföringsbudget. Vår förhoppning med det nya indexet är att det ska ge våra kunder och resten av Sveriges marknadschefer en indikation på hur trenden ser ut bland företag, något som förhoppningsvis kan underlätta deras arbete, säger Ulf Vanselius, VD för Pyramid. Undersökningen kommer att genomföras varje år och på så vis skapas ett marknadsföringsindex som vi tror kan bli intressant och användbart för beslutsfattare inom marknadsföring

Årets undersökning visar bland annat att 52 procent av bolagen som omsätter över en miljard kronor planerar att öka sina investeringar år 2016. Motsvarande siffra för bolag som omsätter mindre än 500 miljoner kronor är 36 procent. Samtidigt ser man att 16 procent av de mindre bolagen tänker minska sina investeringar för samma period. Bland storbolagen är det enligt undersökningen sju procent som tänker dra ner på sin marknadsbudget. 

Ladda ner undersökningen i sin helhet

Ulf Vanselius

2015 14 okt

Safmarine selects Pyramid as partner to develop a new global brand platform

Safmarine is one of the leading container shipping lines in the world and conducts business in more than 90 countries. The core focus is sea transportation of cargoes to and from Africa, the Middle East, the Indian Subcontinent and South America, but Safmarine is also active in North America, Europe, Mediterranean and the Far East. The company is headquartered in Copenhagen and owned by the Maersk Group since 1999.

Safmarine is a strongly customer-driven brand, with the objective to build long-term partnerships with customers. The key to this is the ”safmariners” around the globe, who share the common goal of being known as the people making the difference in shipping. This is expressed by Safmarine’s customer promise: “Together we go places”.

In order to strengthen it’s brand presence globally, Safmarine has assigned Pyramid to develop a new corporate identity and communication platform that strongly conveys the customer promise in all types of communication channels with the website as a key channel.

“Pyramid was best able to answer our demands for a strategic communication partner with the right competence and resources to handle this type of international assignment,” says Christina Holtegaard, Global Marketing Manager.

“This assignment is right in line with our competence profile. We look forward to a close cooperation, in which we have the privilege of actively participating in the development of such an international and dynamic company as Safmarine,” says Ulf Vanselius, CEO of Pyramid.

The core team at Pyramid consists of Anders Adolvsson (AD/corporate identity) and Ulf Vanselius (strategy) together with a with a web team headed by Carl-Gunnar Hanson and Ricky Fasshauer.

For more information contact Ulf Vanselius, CEO of Pyramid, by phone at 042-38 68 26 or e-mail at ulf@pyramid.se

Pyramid is Sweden’s most international advertising agency. Over 60% of its revenue comes from clients active in Europe, the USA and Asia. Major clients include Alfa Laval, ASSA ABLOY, Bluetooth, DIAB, HemoCue, Hiab, JBT Corporation, Kalmar, NIBE, Ruukki, SSAB, Sandvik, Sulzer, Tetra Pak and Valmet.

For nine years in a row, Pyramid has been ranked Sweden’s best business-to-business advertising agency in the Agency of the Year (Årets Byrå) competition.

Pyramid, and it’s sister company Petra, have 50 employees and are based in Helsingborg.

Ulf Vanselius

2015 03 jul

Nederman och Pyramid i nytt samarbete

Nederman är en världsledande leverantör och utvecklare av produkter och lösningar inom miljöteknik – ett område där intresse och efterfrågan växer starkt och Sverige ligger långt framme. Men för att ytterligare stärka sin ställning på marknaden måste företaget ständigt tänka i nya banor, både när det gäller teknik och kommunikation.

Under våren har Pyramid och Nederman inlett ett nytt samarbete. Det anrika Helsingborgsföretaget utsätts en alltmer hårdnande global konkurrens. För att bemöta den arbetar man nu kraftfullt med att försöka synliggöra och förtydliga sitt ledarskap och sin kompetens inom industriell luftrening.

Pyramid har som första uppdrag i uppgift att se över Nedermans kommunikationsstrategi, den grafiska identiteten samt att ta fram kommunikationskoncept för lanseringar av en rad nya produkter.

Arbetsgruppen på Pyramid består av Lisa Skarp (projektledare), Maggie Crusell (copy) och Henrik Stierna (AD).

För mer information, kontakta Ulf Vanselius, VD på Pyramid på tel 042-38 68 26 eller mail ulf@pyramid.se

Pyramid är Sveriges mest internationella reklambyrå. Drygt 60% av företagets intäkter kommer från kunder som verkar i Europa och USA. Exempel på kunder är Alfa Laval, ASSA ABLOY, Bluetooth, Bring, DIAB, HemoCue, Hiab, JBT Corporation, Kalmar, NIBE, Ruukki, SSAB, Sandvik, Sulzer, Tetra Pak and Valmet.

I undersökningen Årets Byrå har Pyramid nio år i rad rankats som Sveriges bästa byrå inom business-to-business.

Pyramid, och systerbyråerna Petra och Graal, har tillsammans ca 50 anställda och finns i Helsingborg.

Ulf Vanselius

2015 26 jun

Reklambyrån Pyramid startar ny varumärkesbyrå

Helsingborgsbyrån Pyramid har de senaste nio åren rankats som Sveriges bästa reklambyrå inom business-to-business. Nu startar Pyramid en ny varumärkesbyrå med namnet Graal. Den blir Sveriges första varumärkesbyrå som både erbjuder strategi och kommunikation som på vetenskaplig grund driver försäljning – d v s premiumpris och/eller volym – samt mer traditionell utveckling av varumärkesplattformar och företagsidentiteter.

Pyramid har under 25 år levererat varumärkes- och kommunikationslösningar för många av Nordens största B2B-företag. De senaste 10 åren har varumärkesstrategi och -kommunikation blivit allt viktigare för B2B-företag. När de fysiska produkterna upplevs som allt mer lika, blir emotionella faktorer som tillit, kunskap och t o m prestige allt viktigare i valet av leverantör – d v s den typ av metavärden som ett företags varumärke består av.

– Pyramid tar nu nästa steg och startar varumärkesbyrån Graal, berättar Ulf Vanselius, VD och huvudägare i Pyramid. För drygt tre år sedan startade vi Webbyrån Petra, som 2014 utsågs till Sveriges bästa webbyrå i Årets Byrå. Med Graal har vi motsvarande ambitioner.

– Vi har identifierat en nisch på marknaden där få, om någon, av de svenska varumärkes-byråerna behärskar såväl analys och strategi som identitet och kommunikation för internationella företag. Graals fokus är lösningar som, på vetenskaplig grund, bygger varumärken som driver försäljning för företag inom B2B och B2C. Ambitionen är hög. Inom tre år ska Graal vara Sveriges bästa varumärkesbyrå.

– Många kunder söker en specialiserad varumärkesbyrå som partner, fortsätter Ulf Vanselius. Skälen varierar: Förutom ett allt mer hårdnande konkurrensklimat där starka varumärken skiljer ut vinnarna, så är sammanslagningar ett klassiskt exempel där det nya företaget behöver en ny identitet och en ny strategisk plattform. Ibland tycker företagen helt enkelt att deras reklambyråer är bra, men saknar förståelse för den strategiska delen av varumärket. Till dessa företag ska Graal erbjuda Sveriges vassaste varumärkeslösningar – från analys och strategi till identitet och varumärkeskommunikation.

För mer information, var vänlig kontakta Ulf Vanselius, VD för Pyramid Communication AB, 0705-16 33 70, ulf@pyramid.se

Pyramid är Sveriges mest internationella reklambyrå. Drygt 60 % av företagets intäkter kommer från kunder som verkar i Europa och USA. Exempel på kunder är Alfa Laval, ASSA ABLOY, Bluetooth, DIAB, HemoCue, Hiab, JBT Corporation, Kalmar, NIBE, Ruukki, SSAB, Sandvik, Sulzer, Tetra Pak och Valmet.

I undersökningen Årets Byrå har Pyramid nio år i rad rankats som Sveriges bästa byrå inom business-to-business.

Pyramid och systerbyrån Petra har tillsammans drygt 50 anställda med kontor i Helsingborg och Stockholm.

www.pyramid.se
www.petra.agency
www.graal.agency

Ulf Vanselius

loader