Taggmoln


Kvalitetssäkring, Spectracure, Gyproc, helsingborg, Bluetooth, affärsmål, Lantmännen, Elearning, Posten Norge, Bästa Byrå, finanskris, sveriges bästa byrå, lågkonjunktur, checklistor, Green Cargo, Flint Group, internationell marknadsföring, Rymdbolaget, storkunder, omsättning, ordlista, Webbyrån Petra, kommunikationsplattform, karta, kommentarer, årets byrå, planering, Tetra Pak, Cargo News Center, anställda, Nord-Lock, lansering, Metso, web, SAS Cargo, internet, problemlösning, driver, lönsamhet, mätning, multikulturella kunder, metod, kreativitet, Diesel, Cardo, varumärkesstrategi, pr, Kreditvärdighet, digitala media, csr, kompetens, kommunikationsbyrå, populär byrå, kunder, Marine, positioner, Soliditet, Helsingborgs Hamn, utförande, samarbete, projektdefinition, Skånska Energi, kontor, startk varumärke, skrift, framgångsformeln, Moving, Mervärde, Skånetrafiken, varumärkesutveckling, Petra, tjänster, fakta, Bring, svar, Ruukki, kundansvarig, Flextrus, byråintäkt, Giza, engelskspråkiga copywriters, Crawford, blogg, 2013, utmärkelse, uppföljning, Awapatent, internationellt nätverk, kvalitet, EuroMaint, DIAB, publikation, case, Årets Byrå 2010, integrerad marknadskommunikation, resultat, metodik, strategi, priser, internationell, image, events, marknadsstrategi, styrka, kunskapsbank, AkkaFRAKT, Hiab, seminarie, Stockholm, medarbetare, konkurrenskraft, nyanställer, LogIn, Enfo, Kompetensplatsen, personal, b2b-bloggen, varumärken, Duni, Alfa Laval, arkiv, analys, HemoCue, reklambyrå, communication, koordinering, nyhetsarkiv, Heatex, lösning, Leine & Linde, copywriter, filosofi, Stockholm Open, mångfald, Woody Bygghandel, GAIA Leadership, Picodeon, digital marknadsföring, Dermagen, branding, Årets Byrå 2008, Kundens Bästa Byrå, Swedish Open, CellaVision, utvärdering, business to business, internationell kompetens, bästa B2B-byrå, checklista, erbjudande, Atlas Copco, marknadsföring, IQHBG, JBT Corporation, Green Landscaping, AAK, projectivity, Sveriges bästa b2b-byrå, pyramid, telefon, SUN Automation Group, nyheter, Nordea Masters, digitala affärstrender, estetik, Kullaflyg, kontakt, partner, kommunikation, fråga, Kompetensor AB, nätverk, Seminarium, Decido AB, utvecklas positivt, Norden Machinery, business, Nibe, Axis, erfarenhet, exempel, b2b, ABS, AAA, kultur, genomförande, Varumärke, Carpe Nova, kunskap, SÅAB, dela,
2019 02 jul
Dags för semester. Dags för läsning. Här får du världens bästa böcker.

Sommaren närmar sig och vi stänger kontoret v 30-31 (22/7-2/8). När vi njuter av sommar, sol och bad når du oss via våra mobiler.

Under sommarens ledighet finns det förhoppningsvis tid för lite avkoppling och reflektion – och kanske också tid att läsa en och annan inspirerande bok om marknadsföring.

Här kommer därför en lista över vad vi just nu tycker är världens bästa böcker och skrifter inom marknadsföring. Det är ont om böcker som fokuserar på B2B-marknadsföring, men många bra böcker som behandlar hur vi fattar beslut, och hur vi som marknadsförare kan påverka detta. För oavsett om det gäller B2B eller B2C är utmaningen med våra marknadsföringsinsatser att påverka mänskligt beteende i önskad riktning.

Men först vår sommarpresent. Om du inte redan läst ”B2B 2.0 – Marknadsföring och reklam i den digitala tidsåldern” – är väl sommaren ett utmärkt tillfälle att göra det! Du laddar ner boken kostnadsfritt här.

Över till våra sommarfavoriter:

Byron Sharp: How Brands Grow

Det här är troligen den viktigaste boken som finns om marknadsföring och varumärken. Sharp är professor på the Ehrenberg Bass Institute i Australien och boken samlar de viktigaste slutsatserna om varumärken från den forskning de bedriver. Den är föredömligt lättläst och konkret, och borde vara minst lika obligatorisk som Kotler för alla marknadsförare. Det finns även en How Brands Grow 2, men den är inte alls lika nödvändig utan är i mångt och mycket en repetition av volym 1.

Richard Shotton: The Choice Factory

Richard går igenom 25 olika ”behavioural biases”, d.v.s. beteendeekonomiska situationer och företeelser som påverkar hur vi fattar beslut. Varje kapital behandlar en sådan bias, och inleds med ett konkret exempel från vardagslivet. Därefter följer en genomgång av forskningsbasen bakom detta, och sedan ger Richard ett antal konkreta förslag och exempel på hur vi marknadsförare kan använda oss av detta i vår vardag. Boken utsågs till världens bästa marknadsföringsbok i en online-omröstning förra sommaren.

Les Binet och Peter Field: Media in Focus
Les Binet och Peter Field: Effectiveness in Context

Binet och Field brukar kallas för ”the Godfathers of Marketing Effectiveness”. Sedan mer än 10 år tillbaka har man analyserat vad de mest framgångsrika (=skapa effekt) kampanjerna i världen har gemensamt, och vilka slutsatser man kan dra av detta. Les och Peter har totalt gett ut fyra rapporter, varav Media in Focus och Effectiveness in Context är de två senaste. Båda har tagits fram inom ramarna för EffectivenessWorks, en gemensam satsning där ett stort antal branschorganisationer samverkar. Media in Focus analyserar hur digitala kanaler har påverkat effekterna (ledtråd: övertro på digitalt ger försämring) medan Effectiveness in Context går på djupet när det gäller fördelningen mellan varumärkesbyggande och aktivering för olika branscher/kategorier. Vill man inte läsa rapporterna finns det också flera bra videopresentationer med Les och Peter på www.effworks.co.uk

Wiemer Snijders: Eat Your Greens

Den här boken är en samling artiklar och betraktelser av några av dagens klokaste marknadsföringsexperter, med bakgrund inom både forskning och praktik. Med namn som Mark Ritson, Byron Sharp, Paul Feldwick, Richard Shotton, Phil Barden, Tess Alps, Eaon Pritchard, Peter Field, Bob Hoffman och Tom Goodwin är författarlistan en veritabel internationell ”hall of fame”.

Rory Sutherland: Alchemy

Rory har varit en av drivkrafterna inom den brittiska reklambranschen för att öka kunskaperna om beteendeekonomi och hur detta kan användas inom marknadsföring. I boken utmanar han affärsvärldens gängse syn på effektivitet och värdeskapande i företag, och visar hur ”psycho-logic” (som Rory menar är ett bättre begrepp än emotionell påverkan) är minst lika viktigt att förstå som vanlig rationell logik.

Paul Feldwick: The Anatomy of Humbug

Feldwick har varit ordförande för juryn för Advertising Effectiveness Awards två gånger och även skrivit en hel del om begreppet brand equity/varumärkeskapital. I den här synnerligen läsvärda boken gör han en genomgång av hur kommunikationsbranschen sett på sin egen verksamhet, d.v.s. vilka teorier och modeller som styrt marknadskommunikationen under drygt 100 år. En av hans slutsatser är att inget är nytt under solen, utan det finns lärdomar från varje epok av kommunikationsteori som vi kan dra nytta av än idag.

Phil Barden: Decoded

Bardens bok är en guldgruva för alla som någonsin kommer att verka inom retail – men lika intressant för alla som bara besöker butiken som konsument. Barden visar hur beteendepsykologi styr mycket av våra beslut i butiken, och vad man som marknadsförare kan göra för att utnyttja detta, både i marknadsföringen innan besöket och fysiskt i butiken.

Dave Trott: 1 + 1 = 3

Trott är en legendarisk brittisk copywriter och creative director som är regelbunden kolumnist i såväl Campaign som i sin egen blogg. Hans distinkta stil och tänkvärda observationer gör honom läsvärd för alla marknadsförare, inte bara kreatörer. 1+1=3 är en av flera böcker med hans krönikor i bokform.

Bob Hoffman: Bad Men

Bob bloggar under ”artistnamnet” the Ad Contrarian, där han utgör en välkommen kritisk ”gnällgubbe” som ifrågasätter mycket av dagens reklamvärld. Två av hans favoritområden att kommentera och kritisera är bristen på transparens inom digital marknadsföring och reklamvärldens oförmåga att förstå potentialen hos konsumenter i medelåldern och uppåt.

Erik Modig: Bang for the Buck

Årets marknadsföringsbok i Sverige 2017, och fortfarande den mest genomgripande analysen och den mest genomarbetade modellen för att förklara hur marknadskommunikation fungerar.

Trevlig sommarläsning!

Ulf Vanselius

tag