Taggmoln


Kvalitetssäkring, Spectracure, Gyproc, helsingborg, Bluetooth, affärsmål, Lantmännen, Elearning, Posten Norge, Bästa Byrå, finanskris, sveriges bästa byrå, checklistor, Green Cargo, Flint Group, internationell marknadsföring, Rymdbolaget, storkunder, erfarenhet, omsättning, ordlista, Webbyrån Petra, kommunikationsplattform, karta, kommentarer, årets byrå, planering, Tetra Pak, Cargo News Center, anställda, Nord-Lock, lansering, Metso, web, SAS Cargo, internet, problemlösning, lönsamhet, mätning, multikulturella kunder, metod, kreativitet, Diesel, Cardo, varumärkesstrategi, pr, Kreditvärdighet, digitala media, csr, kompetens, kommunikationsbyrå, populär byrå, kunder, Marine, positioner, Soliditet, Helsingborgs Hamn, utförande, samarbete, projektdefinition, Skånska Energi, kontor, startk varumärke, skrift, framgångsformeln, Moving, Mervärde, Skånetrafiken, varumärkesutveckling, Petra, tjänster, fakta, Bring, svar, Ruukki, kundansvarig, Flextrus, byråintäkt, Giza, engelskspråkiga copywriters, Crawford, blogg, 2013, utmärkelse, uppföljning, Awapatent, internationellt nätverk, kvalitet, EuroMaint, DIAB, publikation, case, Årets Byrå 2010, integrerad marknadskommunikation, resultat, metodik, strategi, priser, internationell, image, events, marknadsstrategi, styrka, kunskapsbank, AkkaFRAKT, Hiab, mångfald, Stockholm, medarbetare, konkurrenskraft, nyanställer, LogIn, Enfo, personal, b2b-bloggen, varumärken, Duni, Alfa Laval, arkiv, analys, HemoCue, reklambyrå, communication, koordinering, nyhetsarkiv, Heatex, lösning, Leine & Linde, Nordea Masters, filosofi, Stockholm Open, Woody Bygghandel, GAIA Leadership, Picodeon, Dermagen, branding, Årets Byrå 2008, Kundens Bästa Byrå, Swedish Open, CellaVision, utvärdering, business to business, internationell kompetens, bästa B2B-byrå, checklista, erbjudande, Atlas Copco, marknadsföring, IQHBG, JBT Corporation, Green Landscaping, AAK, projectivity, Sveriges bästa b2b-byrå, pyramid, telefon, SUN Automation Group, nyheter, ABS, digitala affärstrender, estetik, Kullaflyg, kontakt, partner, kommunikation, fråga, Kompetensor AB, nätverk, Decido AB, utvecklas positivt, Norden Machinery, business, Nibe, Axis, lågkonjunktur, exempel, b2b, AAA, kultur, genomförande, Varumärke, Carpe Nova, kunskap, SÅAB, dela,
2017 29 dec
Webbyrån Petra listar digitala affärstrender 2018

Webbyrån Petra publicerar årligen en lista på de 10 viktigaste digitala affärstrenderna. Listan, som har publicerats sedan 2012, har fokus på de digitala trender som driver försäljning och positionerar företag på en allt mer konkurrensutsatt marknad. 

2018 kommer följande trender att starkt påverka dina affärsmöjligheter: 

1. Augmented Reality och Virtual Reality blir verklighet
Det är 10 år sedan som de första demoapplikationerna visades upp för smarta telefoner. Nu kommersialiseras AR och VR på bred front. Produkterna som nu rullas ut kommer från de riktigt stora aktörerna, bl.a. Microsoft med HoloLens och Facebook med Occulus Rift. Stora resurser läggs på att ta fram plattformar för att effektivt kunna utveckla lösningar. Var ska man då använda AR och VR? Snart överallt, är den enkla sanningen. Idag finns de flesta applikationer på mässor eller i butiker för att skapa en upplevelse runt varumärket. Inom B2B används tekniken för att demonstrera stora produkter (tom gå in i dem) och ett område som redan exploderat är service. Genom tekniken kan en servicetekniker få tillgång till hela företagets kunskap och servicearbetet blir upp till 50% snabbare. 

2. Röststyrning
Röststyrning är egentligen inte nytt. Toshiba visade upp en röststyrd laptop 1994 på CeBIT och mobiltelefoner kunde röststyras redan för redan 15 år sedan. Men 2017 exploderade tekniken. Sökningar via röst på Google ökade med 22% och 2020 beräknas mer än 50% av sökningarna göras via röst. Idag har alla de stora aktörerna intelligenta assistenter som vi kan prata och interagera med. Cortana, Alexa, Siri och Google dominerar marknaden. Att vi nu ger instruktioner som tex: ”Läs upp DI-artikeln om Geelys köp av Cevians post i Volvo” kräver att webbsidorna är anpassade för röstsök och uppläsning. Detta ställer nya krav på hur bl.a. webben är uppbyggd. SEO för röstsökning kommer att få en stor och ökande betydelse. 

3. E-commerce inom B2B för mer konkurrenskraft
 E-handeln inom B2B är redan idag större än inom B2C. Många företag erbjuder givetvis sina kunder direktkanaler via extranät, men mer standardiserade plattformar för e-handel blir allt viktigare. 75% av företagen säger att kunderna kräver att få köpa produkterna online och undersökningar visar att en investering i en e-handelsplattform ofta ger ett positivt ROI redan det första året. Om det görs rätt vill säga. Kunderna är idag vana vid att handla på Amazon och Alibaba och kräver samma användbarhet som dessa plattformar har. 

4. GDPR ställer krav på alla digitala kanaler
25 maj 2018 är ett viktigt datum som alla företag måste ha koll på. Då träder den nya dataskydds-förordningen(GDPR) i kraft i alla EU:s medlemsländer. Syftet med GDPR är framför allt att stärka individens integritetsskydd samt underlätta handel och överföring av information mellan EU-stater. För företag innebär det att man måste ha full kontroll över alla personuppgifter som lagras. Man måste också inom rimlig tid kunna leverera all information man har lagrad om en viss person samt bevisligen kunna radera denna. Brott mot lagen kan ge böter upp till 4% av ett företags omsättning eller max 20 MEUR. 

5. Kundresan och kundupplevelsen
Dagens kunder söker upplevelser och hatar ”clunkyness”. För att förstå och möta kundens behov krävs en grundlig analys av alla touchpoints, fysiska och digitala, i resan mot köp och nöjdhet. I de tidiga faserna av kundresan är det ofta marknad som äger kanalerna för att i nästa steg övergå till försäljning och därefter till eftermarknad. Kundresan innehåller ofta mer än 20 interaktioner med den presumtiva kunden som idag t ex förutsätter att information som är lämnad i ett steg inte ska behöva upprepas . I många företag saknas ett samlat grepp om kundresan och dess touchpoints – en stor potential till förbättring. 

6. Utnyttja de digitala marknadsföringskanalerna
Digitala marknadsföringskanaler som programmatic, social marketing och native öppnar nya möjligheter att nå dina potentiella kunder och driva dem mot beslut. Digitala kanaler motsvarar nästan 50% av medieinvesteringarna i Sverige idag. Fördelen med digitala kanaler, är framför allt styrningen, där du kostnadseffektivt kan rikta ett budskap både mot ett fåtal företag du vill ha som kunder (sk Account Based Marketing) eller bearbeta en större marknad för att driva besök och konvertering på din landningssida. 

7. AI för annonsering och automatisering
Alltmer avancerade tekniska verktyg som AI (artificiell intelligens) ger dig ännu bättre möjligheter för effektiv nå potentiella kunder. Flera plattformar för digital marknadsföring erbjuder idag AI som underlag för beslutsstöd och styrning. Facebook har t ex tagit fram ett nytt verktyg heter ”Dynamic creative”. I verktyget kan en annonsör lägga in olika fakta om målgruppen. Facebooks AI pusslar ihop dessa för att ge bästa effekt baserat på vem som ser annonsen. 

8. A/B-testning – stöd för konvertering och personalisering
Många webbplattformar har kraftfulla och relativt enkla verktyg för att göra A/B-tester. Utnyttja detta. Testerna kan göras på all sorts innehåll; formulär, bilder, rubriker, knappar mm och visar snabbt vad som fungerar och inte. Eftersom konvertering är ett av de viktigaste målen för besök på webbsidor så är A/B-tester ett enkelt sätt att öka denna. Tester kan också vara ett sätt att göra webbplatsen bättre personaliserad för de målgrupper man har. 

9. Google och Facebook fortsätter att dominera
Globalt spenderas 84% av den digitala mediebudgeten hos dessa två aktörer och plattformarna representerar mer än 90% av ökningen i Sverige. Dominansen gör det är svårt undvika plattformarna i alla strukturerade mediemixer. Och självklart finns det skäl till att kanalerna dominerar, bl a har de extremt anpassningsbara inställningar för kampanjer. Facebook har också visat sig fungera alldeles utmärkt för B2B-kampanjer och ger ofta bättre utfall än LinkedIn. En ny typ av aktör som ökar kraftigt, i varje fall i USA, är Amazon som vill ta en del av annonskakan. 

10. IoT – uppkopplat in i minsta pryl
Internet of Things (IoT) är en marknad i stark tillväxt. Tekniken används snart överallt, t ex inom industri, handel, hem och fordon. Gartner uppskattar att det totala antalet uppkopplade enheter år 2020 kommer uppgå till 20,4 miljarder, att jämföra med dagens cirka 5 miljarder. För företag gör tekniken det möjligt att effektivisera och automatisera övervakning, kontroll, styrning och uppföljning av processer och industriella flöden. IoT är en lockande marknad för många, och de stora vinnarna kommer bli de som kan integrera de uppkopplade produkterna med sina egna och sina kunders digitala kanaler.


Ulf Vanselius

tag