Taggmoln


Kvalitetssäkring, Spectracure, Gyproc, helsingborg, Bluetooth, affärsmål, Lantmännen, Elearning, Posten Norge, Bästa Byrå, finanskris, sveriges bästa byrå, lågkonjunktur, checklistor, Green Cargo, Flint Group, internationell marknadsföring, Rymdbolaget, storkunder, omsättning, ordlista, Webbyrån Petra, kommunikationsplattform, karta, kommentarer, årets byrå, planering, Tetra Pak, Cargo News Center, anställda, Nord-Lock, lansering, Metso, web, SAS Cargo, internet, problemlösning, driver, lönsamhet, mätning, multikulturella kunder, metod, kreativitet, Diesel, Cardo, varumärkesstrategi, pr, Kreditvärdighet, digitala media, csr, kompetens, kommunikationsbyrå, populär byrå, kunder, Marine, positioner, Soliditet, Helsingborgs Hamn, utförande, samarbete, projektdefinition, Skånska Energi, kontor, startk varumärke, skrift, framgångsformeln, Moving, Mervärde, Skånetrafiken, varumärkesutveckling, Petra, tjänster, fakta, Bring, svar, Ruukki, kundansvarig, Flextrus, byråintäkt, Giza, engelskspråkiga copywriters, Crawford, blogg, 2013, utmärkelse, uppföljning, Awapatent, internationellt nätverk, kvalitet, EuroMaint, DIAB, publikation, case, Årets Byrå 2010, integrerad marknadskommunikation, resultat, metodik, strategi, priser, internationell, image, events, marknadsstrategi, styrka, kunskapsbank, AkkaFRAKT, Hiab, seminarie, Stockholm, medarbetare, konkurrenskraft, nyanställer, LogIn, Enfo, Kompetensplatsen, personal, b2b-bloggen, varumärken, Duni, Alfa Laval, arkiv, analys, HemoCue, reklambyrå, communication, koordinering, nyhetsarkiv, Heatex, lösning, Leine & Linde, Nordea Masters, filosofi, Stockholm Open, mångfald, Woody Bygghandel, GAIA Leadership, Picodeon, digital marknadsföring, Dermagen, branding, Årets Byrå 2008, Kundens Bästa Byrå, Swedish Open, CellaVision, utvärdering, business to business, internationell kompetens, bästa B2B-byrå, checklista, erbjudande, Atlas Copco, marknadsföring, IQHBG, JBT Corporation, Green Landscaping, AAK, projectivity, Sveriges bästa b2b-byrå, pyramid, telefon, SUN Automation Group, nyheter, ABS, digitala affärstrender, estetik, Kullaflyg, kontakt, partner, kommunikation, fråga, Kompetensor AB, nätverk, Seminarium, Decido AB, utvecklas positivt, Norden Machinery, business, Nibe, Axis, erfarenhet, exempel, b2b, AAA, kultur, genomförande, Varumärke, Carpe Nova, kunskap, SÅAB, dela,
2015 25 dec
Webbyrån Petra listar digitala affärstrender 2016 Webbyrån Petra publicerar årligen en lista på de 10 viktigaste digitala affärstrenderna. Listan, som har publicerats sedan 2012, har fokus på de digitala trender som driver försäljning och positionerar företag på en allt mer konkurrensutsatt marknad.

2016 kommer följande trender att starkt påverka dina affärsmöjligheter:

1. Artificiell intelligens är här

Amelia, Siri, Watson och Dino är alla exempel på hur AI har nått gemene man. IBMs Watson är idag en kommersiell produkt som används i allt från analys av försäkringsärenden och kundsupport till att svara på små barns frågor. Watson är ett exempel på hur AI kommersialiseras allt snabbare inom allt fler områden.

2. 57% av köpprocessen klar före personlig kontakt
Kunderna styr idag köpprocessen inom B2B. Enligt CEB har i snitt 57% av beslutet fattats innan den första kontakten med en säljare. Istället för att skicka offertförfrågningar till 10-talet potentiella leverantörer utvärderar kunderna företag och produkter på egen hand. För att inte åka ut i kundens utvärdering, krävs ett starkt varumärke och en strategi för content marketing så att potentiella kunder finner rätt typ av fördjupande information på t ex din webbsida och dina sociala kanaler.

3. Context is king
Rätt information i rätt ögonblick anpassad till tid, plats, person och den enhet mottagaren för tillfället använder. Google rankar kontextanpassade sidor högre. Att webbsidan anpassas i storlek till skärmen är självklart, men användarna förväntar sig också att webbsidan anpassar informationen så den är relevant för det aktuella behovet. Bilder, budskap och innehåll är med dagens webbplattformar enkla att anpassa efter t ex tid på dagen, geografisk plats eller besökarens beteende – allt för att ge besökare en relevant upplevelse.

4. När kommer Uber i min bransch?
Uber, AirBnB, Facebook och Alibaba. Listan med disruptiva idéer och företag börjar bli lång. Nytänkande företag har växt snabbt och konkurrerat ut traditionella aktörer genom ett nytt sätt att se på marknadens behov och genom en förmågar att utnyttja teknologi för att skapa en bättre användarupplevelse. Vilket Uber kommer att vända upp och ner på din bransch?

5. Om du inte redan visste – du är i e-business 
Snygga webbplatser finns det många av – tyvärr betydligt fler än webbplatser som verkligen driver affären. Det många företag missar är att definiera affärsmål för digitala kanaler. För e-handlare är behovet av konvertering självklart, men de som inte säljer varor och tjänster måste istället sätta upp konkreta mål/KPIer för parametrar som antal kontakter, nedladdade filer, offertförfrågningar, etc. Mät och förbättra. Mät och förbättra. Allt för att nå högre konverteringsgrad och lönsamhet.

6. CXM, PXM, EXM – upplevelsen är allt
Customer experience handlar om att skapa en unik upplevelse i alla kontaktpunkterna med kunden. Även om digitala lösningar långt ifrån är hela sanningen, så ger intelligenta webbsystem möjlighet att med automatik hantera allt från vilka budskap som visas på webbsidan till att skapa personaliserade produktblad, case, etc, on-demand – med garanterat korrekt fakta.

7. Programmatic driver annonsering on-line
On-line media bör ligga som en viktig bas i media-mixen för alla företag – inte minst B2B-företag. Nya verktyg utvecklas ständigt för att öka effektiviteten. Programmatic ger automatiserad annonshandel baserad på en matchning av utbud/efterfrågan, vilket innebär nya möjligheter för både annonsörer och mediahus. Google och Facebook dominerar självklart också denna värdekedja.

8. E-commerce exploderar inom B2B
E-commerce inom B2B beräknas enligt Frost & Sullivan omsätta 100 biljoner kronor (100 miljoner miljoner) år 2020. Utvecklingen drivs av nya inköpsvanor och ökade krav på kostnadseffektivitet. Redan idag motsvarar e-handeln inom B2B ungefär dubbla den globala e-handeln inom B2C. Reservdelar, stöd för service och utbildning är exempel på områden som passar perfekt för digitala plattformar – med högre lönsamhet som direkt resultat.

9. Marketing automation ger kostnadseffektiv dialog
Marketing automation innebär att intelligenta system med automatik hantera delar av marknadsföringen och säljarbetet. CRM-system har funnits länge, men nu integreras dessa med webben, e-post och andra digitala kanaler. Vi kan med smarta automatiska verktyg rikta personaliserad kommunikation till prospekts och kunder under varje steg av köpprocessen och därigenom kostnadseffektivt skapa merförsäljning och bygga lojalitet.

10. Video växer, och växer

YouTubes räckvidd är enorm – mer än en miljard unika besökare per månad ser på 6 miljarder timmar video. Över 100 timmar nytt innehåll laddas upp varje minut, vilket gör att YouTube slår alla andra medier i tillväxt. Skälet: De flesta gillar att se en kort film istället för att läsa en presentation eller en manual. Företagsfilmer, presentationer och instruktionsfilmer samlas enkelt och billigt, och kan utgöra basen i ett content-bibliotek.

Ulf Vanselius

tag