Taggmoln


Kvalitetssäkring, Spectracure, Gyproc, helsingborg, Bluetooth, affärsmål, Lantmännen, Elearning, Posten Norge, Bästa Byrå, finanskris, sveriges bästa byrå, lågkonjunktur, checklistor, Green Cargo, Flint Group, internationell marknadsföring, Rymdbolaget, storkunder, omsättning, ordlista, Webbyrån Petra, kommunikationsplattform, karta, kommentarer, årets byrå, planering, Tetra Pak, Cargo News Center, anställda, Nord-Lock, lansering, Metso, web, SAS Cargo, internet, problemlösning, driver, lönsamhet, mätning, multikulturella kunder, metod, kreativitet, Diesel, Cardo, varumärkesstrategi, pr, Kreditvärdighet, digitala media, csr, kompetens, kommunikationsbyrå, populär byrå, kunder, Marine, positioner, Soliditet, Helsingborgs Hamn, utförande, samarbete, projektdefinition, Skånska Energi, kontor, startk varumärke, skrift, framgångsformeln, Moving, Mervärde, Skånetrafiken, varumärkesutveckling, Petra, tjänster, fakta, Bring, svar, Ruukki, kundansvarig, Flextrus, byråintäkt, Giza, engelskspråkiga copywriters, Crawford, blogg, 2013, utmärkelse, uppföljning, Awapatent, internationellt nätverk, kvalitet, EuroMaint, DIAB, publikation, case, Årets Byrå 2010, integrerad marknadskommunikation, resultat, metodik, strategi, priser, internationell, image, events, marknadsstrategi, styrka, kunskapsbank, AkkaFRAKT, Hiab, seminarie, Stockholm, medarbetare, konkurrenskraft, nyanställer, LogIn, Enfo, Kompetensplatsen, personal, b2b-bloggen, varumärken, Duni, Alfa Laval, arkiv, analys, HemoCue, reklambyrå, communication, koordinering, nyhetsarkiv, Heatex, lösning, Leine & Linde, Nordea Masters, filosofi, Stockholm Open, mångfald, Woody Bygghandel, GAIA Leadership, Picodeon, digital marknadsföring, Dermagen, branding, Årets Byrå 2008, Kundens Bästa Byrå, Swedish Open, CellaVision, utvärdering, business to business, internationell kompetens, bästa B2B-byrå, checklista, erbjudande, Atlas Copco, marknadsföring, IQHBG, JBT Corporation, Green Landscaping, AAK, projectivity, Sveriges bästa b2b-byrå, pyramid, telefon, SUN Automation Group, nyheter, ABS, digitala affärstrender, estetik, Kullaflyg, kontakt, partner, kommunikation, fråga, Kompetensor AB, nätverk, Seminarium, Decido AB, utvecklas positivt, Norden Machinery, business, Nibe, Axis, erfarenhet, exempel, b2b, AAA, kultur, genomförande, Varumärke, Carpe Nova, kunskap, SÅAB, dela,
2014 29 dec
Webbyrån Petra listar digitala affärstrender 2015 Webbyrån Petra publicerar årligen en lista på de 10 viktigaste digitala affärstrenderna. Listan har fokus på de digitala trender som driver försäljning och positionerar företag på en allt mer konkurrensutsatt marknad.

Även 2015 toppas listan av den adaptiva webben – att en besökare alltid ska mötas av en relevant webbsida. Grunden är en mobilanpassad webbsida som idag är en självklarhet i en värld där det finns nästan 2 miljarder smarta telefoner (varav mer än 6 miljoner i Sverige) vars användare kontinuerligt använder telefonen för att söka information, utvärdera affärsalternativ och göra affärer. Enligt statistik från Google används mobiltelefoner idag aktivt i 75% av alla köp.

– Den bistra sanningen är att företag som inte har en mobilanpassad webbsajt idag ses som hopplöst gammalmodiga och ointresserade av att göra affärer på kundens villkor, konstaterar Ulf Vanselius, VD på Webbyrån Petra.

Ett annat område som växer snabbt är personaliserat innehåll, dvs att besökare på en webbsida möts av ett innehåll som är anpassat efter besökarens profil och intresse.

– I dagens konkurrensutsatta värld har potentiella kunder inte tålamodet att leta efter innehåll. När en besökare landar på webbsidan har vi 2-3 sekunder på oss att övertyga honom om att vi har rätt lösning för just honom. I de flesta moderna CMS finns stöd för personaliserat innehåll som är snabbt och enkelt att använda.

– Webbyrån Petra har hjälpt dussintalet kunder att anpassa sig till den nya digitala verkligheten – från att ha rätt digitala strategi, över webbsidor som utnyttjar all tillgänglig teknik för att driva försäljning till appar där kunderna alltid har tillgång till den viktigaste informationen. Det ger tydliga affärsresultat, avslutar Ulf Vanselius.

2015 kommer följande trender att starkt påverka dina affärsmöjligheter:

1. Adaptiv web fångar dina kunder
Oavsett om besökaren använder mobil, surfplatta eller dator skall en potentiell kund alltid mötas av en relevant webbsida. Att webbsidan anpassas i storlek till skärmen är självklart. Användarna förväntar sig också att webbsidan anpassar informationen så den är relevant för behovet. Bilder, budskap och innehåll är med dagens webbplattformar enkla att anpassa efter t ex tid på dagen, geografisk plats eller besökarens beteende – allt för att ge varje besökare en relevant upplevelse. 

2. Conversion is king
Snygga webbplatser finns det många av – tyvärr betydligt fler än webbplatser som verkligen driver affären. Det många företag missar är att definiera affärsmål för digitala kanaler. För e-handlare är behovet av konvertering självklart, men de som inte säljer varor och tjänster måste istället sätta upp konkreta mål/KPIer för parametrar som antal kontakter, nedladdade filer, offertförfrågningar, etc. Mät och förbättra. Mät och förbättra. Allt för att nå högre konverteringsgrad och lönsamhet. 

3. Marketing automation ger kostnadseffektiv dialog
Marketing automation innebär att intelligenta system med automatik hantera delar av marknadsföringen och säljarbetet. CRM-system har funnits länge, men nu integreras dessa med webben, e-post och andra digitala kanaler. Vi kan med smarta automatiska verktyg rikta personaliserad kommunikation till prospekts och kunder under varje steg av köpprocessen och därigenom kostnadseffektivt skapa merförsäljning och bygga lojalitet.

4. Content marketing skapar relevans
Vad vore marknadsföring utan innehåll, frågar sig vän av ordning. Men content marketing är här för att stanna och ett bevis för att innehåll är ännu viktigare i digitala plattformar. För att få önskad effekt är det viktigt att skapa en systematisk plan för innehåll och publicering i varje enskild kanal, digital som traditionell. Högre ranking hos Google kommer som en extra bonus.

5. Multi-screen – släpp aldrig taget om din besökare 
”Ubiquitous computing” som koncept är inget nytt, men först idag har vi verktyg för att låta besökare fortsätta sitt besök på webbsidan oavsett vilken enhet man använder. Börja i telefonen på bussen till jobbet, fortsätt i datorn vid skrivbordet och avsluta köpet i surfplattan hemma i soffan – systemet är så smart att det känner igen dig och vet exakt var du är i processen. 

6. E-commerce exploderar inom B2B
E-commerce inom B2B beräknas omsätta över 4 biljoner (4.000 miljarder) kronor under 2014, dvs ungefär dubbla den globala e-handeln inom B2C. Via consumables och rena repeat-order digitaliseras nu eftermarknaden i snabb takt. Reservdelar, stöd för service och utbildning är exempel på områden som passar perfekt för digitala plattformar – med högre lönsamhet som direkt resultat.

7. Google tar över annonsmarknaden
Medan traditionella media kämpar i motvind ökar annonsering på Google med 22% i årstakt och med en årlig omsättning på drygt 100 miljarder kronor. On-line media bör ligga som bas i media-mixen för alla företag – inte minst B2B-företag eftersom mediet innehåller extremt många segmenteringsmöjligheter, både geografiskt och mot specifika segment. Som ett exempel, att utnyttja Google AdWords för att nå potentiella kunder i USA som söker efter ”nuclear waste handling consultancy” är inte speciellt dyrt, men oerhört effektivt. 

8. YouTube når fler än andra
YouTubes räckvidd är enorm – mer än en miljard unika besökare per månad ser på 6 miljarder timmar video. Över 100 timmar nytt innehåll laddas upp varje minut, vilket gör att YouTube slår alla andra medier i tillväxt. Intressant ur ett marknadsperspektiv är att viljan att titta på annonser är hög. Volvo Trucks är ett känt exempel som har byggt vidare på framgången med ”Epic Split” genom att publicera ett antal filmer som lyfter fram specifika teknologier och nya modeller. 

9. Surfplattans volymgenombrott
Titta i vilken frukostmatsal som helst – väldigt få använder sin laptop längre för privat informationssökning. Surfplattan fick sitt definitiva genombrott 2014 och på många webbplatser kan vi se en fördubbling i trafiken från surfplattor. För 2015 innebär det ytterligare fokus på användbarhet och design med surfplattan som prioriterad enhet. 

10. Wearables håller koll på dig
Aktivitetsarmband utsågs nyligen till årets julklapp, och det är bara början på en helt ny era av digitala enheter. Google Glass finns redan på marknaden och under 2015 börjar Apple leverera sin Apple Watch. Apple går ”all-in” i privat internet. I iOS 8 finns som standard en ny app som heter ”Hälsa” vilken bl.a. inkluderar parametrar som vikt, fett%, sömn och kondition. Under 2015 kommer vi se många fler applikationer som mäter och övervakar våra liv. 


Ulf Vanselius

tag