Taggmoln


Kvalitetssäkring, Spectracure, Gyproc, helsingborg, Bluetooth, affärsmål, Lantmännen, Elearning, Posten Norge, Bästa Byrå, finanskris, sveriges bästa byrå, lågkonjunktur, checklistor, Green Cargo, Flint Group, internationell marknadsföring, Rymdbolaget, storkunder, omsättning, ordlista, Webbyrån Petra, kommunikationsplattform, karta, kommentarer, årets byrå, planering, Tetra Pak, Cargo News Center, anställda, Nord-Lock, lansering, Metso, web, SAS Cargo, internet, problemlösning, driver, lönsamhet, mätning, multikulturella kunder, metod, kreativitet, Diesel, Cardo, varumärkesstrategi, pr, Kreditvärdighet, digitala media, csr, kompetens, kommunikationsbyrå, populär byrå, kunder, Marine, positioner, Soliditet, Helsingborgs Hamn, utförande, samarbete, projektdefinition, Skånska Energi, kontor, startk varumärke, skrift, framgångsformeln, Moving, Mervärde, Skånetrafiken, varumärkesutveckling, Petra, tjänster, fakta, Bring, svar, Ruukki, kundansvarig, Flextrus, byråintäkt, Giza, engelskspråkiga copywriters, Crawford, blogg, 2013, utmärkelse, uppföljning, Awapatent, internationellt nätverk, kvalitet, EuroMaint, DIAB, publikation, case, Årets Byrå 2010, integrerad marknadskommunikation, resultat, metodik, strategi, priser, internationell, image, events, marknadsstrategi, styrka, kunskapsbank, AkkaFRAKT, Hiab, seminarie, Stockholm, medarbetare, konkurrenskraft, nyanställer, LogIn, Enfo, Kompetensplatsen, personal, b2b-bloggen, varumärken, Duni, Alfa Laval, arkiv, analys, HemoCue, reklambyrå, communication, koordinering, nyhetsarkiv, Heatex, lösning, Leine & Linde, Nordea Masters, filosofi, Stockholm Open, mångfald, Woody Bygghandel, GAIA Leadership, Picodeon, digital marknadsföring, Dermagen, branding, Årets Byrå 2008, Kundens Bästa Byrå, Swedish Open, CellaVision, utvärdering, business to business, internationell kompetens, bästa B2B-byrå, checklista, erbjudande, Atlas Copco, marknadsföring, IQHBG, JBT Corporation, Green Landscaping, AAK, projectivity, Sveriges bästa b2b-byrå, pyramid, telefon, SUN Automation Group, nyheter, ABS, digitala affärstrender, estetik, Kullaflyg, kontakt, partner, kommunikation, fråga, Kompetensor AB, nätverk, Seminarium, Decido AB, utvecklas positivt, Norden Machinery, business, Nibe, Axis, erfarenhet, exempel, b2b, AAA, kultur, genomförande, Varumärke, Carpe Nova, kunskap, SÅAB, dela,
2013 04 jan
Webbyrån Petra listar digitala affärstrender 2013

Webbyrån Petra publicerar årligen en lista på de 10 viktigaste digitala affärstrenderna. Listan har fokus på de digitala trender som driver försäljning och positionerar företag på en allt mer konkurrensutsatt marknad.

2013 kommer följande trender att starkt påverka affärsmöjligheterna:

1. Anpassningsbar design är ett krav
Det finns 160 miljoner iPhones, iPod Touch och iPad och nästan lika många Android-användare och antalet växer lavinartat. Snart kommer miljarder internetanvändare att vilja koppla upp sig från mobiler och surfplattor, och de vill inte landa på ett oläsbart frimärke.
En mobilanpassad sajt är idag ett absolut krav!

2. Att synas hos Google allt viktigare
Det finns idag över 300 miljoner webbplatser, och under 2012 skapades över 2 zettabytes
(2 triljoner gigabytes) ny digital information. Det mesta är tillgängligt via internet, men samtidigt blir din webbsida allt svårare att hitta. I Sverige sker över 96% av all informations-sökning via Google. Syns du inte på första sidan av sökresultat finns du inte.

3. Sociala media ger dig kunder
70% av potentiella köpare använder sociala media i sökprocessen medan bara 20% av alla företag använder sociala media strukturerat i marknadsprocessen. Se det som en enorm potential.

4. M- och T-commerce om du vill sälja mer
Internet-handeln ökade med 15-20% under 2012 och köp från mobila enheter ännu snabbare med 24%. Största ökningen kommer via tablets där köp från iPads står för över 90%.

5. YouTube ger liv åt marknadsföringen
Varje minut laddas det upp 60 timmar ny film till YouTube, och strax före jul hade ”The Gangnam Style” visats över 1 miljard gånger. Både dina kunder och Google gillar filmer. Använd YouTube som kanal för att synas, informera och övertyga.

6. Mobilanpassat innehåll skapar relevans
När dina besökare söker information på springande fot istället för från skrivbordet och datorn ställer det helt nya krav på informationen. Fundera på vilken information man vill ha när man är på språng, t ex att hitta närmaste butik, och servera den på rätt sätt.

7. QR-koder driver säljprocessen
Användandet av QR-koder ökade med 600% under det senaste året. Använd koderna klokt för att driva kunden i säljprocessen och ge fördjupad (och mobilanpassad!) information.

8. Anpassningsbart innehåll fångar potentiella kunder
Du får automatiskt en massa data från alla som besöker din webbsida. Använd datan för att anpassa budskap och innehåll efter t ex besökarens intresse eller plats.

9. Augmented reality övertygar
Skapa din egen unika verklighet med teknikens hjälp. Visa produkter som ännu inte finns eller ge tydliga instruktioner för hur dagens produkter ska användas.

10. Annonsering på nätet skapar leads
Annonsering på nätet står fortfarande inte i proportion till tiden som tillbringas på internet. Det ger dig en möjlighet att synas och med digital selektering kan du göra det mycket kostnadseffektivt.

Ulf Vanselius