Taggmoln


Kvalitetssäkring, Spectracure, Gyproc, helsingborg, Bluetooth, affärsmål, Lantmännen, Elearning, Posten Norge, Bästa Byrå, finanskris, sveriges bästa byrå, lågkonjunktur, checklistor, Green Cargo, Flint Group, internationell marknadsföring, Rymdbolaget, storkunder, omsättning, ordlista, Webbyrån Petra, kommunikationsplattform, karta, kommentarer, årets byrå, planering, Tetra Pak, Cargo News Center, anställda, Nord-Lock, lansering, Metso, web, SAS Cargo, internet, problemlösning, driver, lönsamhet, mätning, multikulturella kunder, metod, kreativitet, Diesel, Cardo, varumärkesstrategi, pr, Kreditvärdighet, digitala media, csr, kompetens, kommunikationsbyrå, populär byrå, kunder, Marine, positioner, Soliditet, Helsingborgs Hamn, utförande, samarbete, projektdefinition, Skånska Energi, kontor, startk varumärke, skrift, framgångsformeln, Moving, Mervärde, Skånetrafiken, varumärkesutveckling, Petra, tjänster, fakta, Bring, svar, Ruukki, kundansvarig, Flextrus, byråintäkt, Giza, engelskspråkiga copywriters, Crawford, blogg, 2013, utmärkelse, uppföljning, Awapatent, internationellt nätverk, kvalitet, EuroMaint, DIAB, publikation, case, Årets Byrå 2010, integrerad marknadskommunikation, resultat, metodik, strategi, priser, internationell, image, events, marknadsstrategi, styrka, kunskapsbank, AkkaFRAKT, Hiab, seminarie, Stockholm, medarbetare, konkurrenskraft, nyanställer, LogIn, Enfo, Kompetensplatsen, personal, b2b-bloggen, varumärken, Duni, Alfa Laval, arkiv, analys, HemoCue, reklambyrå, communication, koordinering, nyhetsarkiv, Heatex, lösning, Leine & Linde, Nordea Masters, filosofi, Stockholm Open, mångfald, Woody Bygghandel, GAIA Leadership, Picodeon, digital marknadsföring, Dermagen, branding, Årets Byrå 2008, Kundens Bästa Byrå, Swedish Open, CellaVision, utvärdering, business to business, internationell kompetens, bästa B2B-byrå, checklista, erbjudande, Atlas Copco, marknadsföring, IQHBG, JBT Corporation, Green Landscaping, AAK, projectivity, Sveriges bästa b2b-byrå, pyramid, telefon, SUN Automation Group, nyheter, ABS, digitala affärstrender, estetik, Kullaflyg, kontakt, partner, kommunikation, fråga, Kompetensor AB, nätverk, Seminarium, Decido AB, utvecklas positivt, Norden Machinery, business, Nibe, Axis, erfarenhet, exempel, b2b, AAA, kultur, genomförande, Varumärke, Carpe Nova, kunskap, SÅAB, dela,
2008 23 apr
Två betydande uppdrag från Bluetooth SIG

Pyramid rekommenderar framtida namnstrategi för Bluetooth och får uppdraget att lansera ny teknologi.

Bluetooth® är världens snabbast växande varumärke. På mindre än tio år har konceptet med enkel, trådlös överföring på korta avstånd utvecklats till en fullfjädrad teknologi som förbättrar användbarheten för miljarder produkter in en stor mängd olika produktkategorier.

Översyn av varumärkes- och namnstrategin

- Bluetooth finns idag inbyggt i drygt 2 miljarder (!) enheter, vilket gör Bluetooth till en av de snabbast växande teknologierna någonsin, konstaterar Anders Edlund, marknadschef på Bluetooth SIG.

- Nu står vi inför nästa stora utmaning, i och med att allt fler funktioner läggs till i allt snabbare takt. Dessutom kommer Bluetooth att framöver i större utsträckning omfatta teknologier som inte utvecklas av Bluetooth SIG, utan av våra medlemsföretag. Detta innebär följaktligen nya varumärkesrelaterade utmaningar för oss, förklarar Edlund.

I samband med dessa förändringar har Pyramid fått i uppdrag att bistå Bluetooth SIG med både varumärkesstrategisk- och designkonsultation. Pyramid var redan i slutet på 1990-talet djupt engagerat i lanseringen av Bluetooth - både vad gäller namnfrågan och varumärkesstrategin, och den globala lanseringen.

- Vi hade ett mycket framgångsrikt samarbete med Pyramid och Micco Grönholm, som då var ytterst ansvarig på Pyramid för konsultuppdrag avseende vårt varumärkes- och lanseringsarbete. Det var m.a.o. rätt så naturligt för oss att be honom om råd också i den här utmaningen, säger Anders Edlund.

- Det är fantastiskt att få bevittna hur en djärv vision har vuxit till ett globalt fenomen, konstaterar Micco Grönholm, Brand Development Director på Pyramid.

- Det känns också hedrande att, i global konkurrens med mycket större varumärkes- och marknadsföringskonsulter, få uppdraget att rekommendera den framtida namn- och varumärkesstrategin för Bluetooth.

Ny teknologi skapar nya användningsområden

- Den första, konkreta teknologin som inte utvecklats av Bluetooth SIG blir en revolutionerande lågenergi-teknologi, berättar Anders Edlund.

- Den öppnar dörren till helt nya användningsområden, bl.a. mycket små, trådlösa sensorer som kan mäta något - t.ex. rörelse, ljus, tryck, temperatur, puls, hjärtslag eller syresättning - och överföra informationen till en Bluetooth-kompatibel mobiltelefon, laptop eller klocka med LCD-display.

- Dessa sensorer, där batteriet är helt integrerat och varken kan eller behöver bytas ut, kommer att kunna finnas i kläder, skor, klockor, armband m.m., men också i medicinteknisk utrustning, i hemmet, på kontoret, i bilen - praktisk taget över allt där vi vill mäta något.

Bluetooth SIG har gett Pyramid uppdraget att skapa uppmärksamhet och intresse kring de möjligheter som lågenergi-teknologin för med sig för helt nya målgrupper - exempelvis konfektions-, sport och fritid, hälsa- och klockindustrierna.

- På sikt är målet naturligtvis att göra Bluetooth till en de facto-standard för trådlös informationsöverföring även inom dessa områden, precis som teknologin redan är inom elektronik och IT, avslöjar Micco Grönholm.

- De främsta fördelarna med Bluetooth är dels att teknologin är en beprövad och global de facto standard, dels att informationen från dessa sensorer kan sammanställas och presenteras på olika typer av produkter från olika tillverkare avslutar Micco Grönholm.

Varumärket Bluetooth ägs och förvaltas av Bluetooth SIG, som är en oberoende intresseorganisation med huvudkontor i Bellevue, Seattle, USA. Bluetooth SIG ägs i sin tur av Ericsson, Intel, Lenovo, Microsoft, Motorola, Nokia och Toshiba, och har i dagsläget nära 10 000 medlemmar bestående av företag inom telekommunikation, datateknik och industriell automation, samt bil-, musik-, konfektions- och operatörsindustrin.

För mer information:
Micco Grönholm, Pyramid
micco@pyramid.se, 0730-86 68 16

Ulf Vanselius