Nyheter

Det händer alltid något här på Pyramid. Här listar vi våra senaste nyheter. Äldre nyheter finns i menyn till höger. Det finns även ett taggmoln, där de populäraste inläggen är de med störst textgrad.


Taggmoln


Kvalitetssäkring, Spectracure, Gyproc, helsingborg, Bluetooth, affärsmål, Lantmännen, Elearning, Posten Norge, Bästa Byrå, finanskris, sveriges bästa byrå, checklistor, Green Cargo, Flint Group, internationell marknadsföring, Rymdbolaget, storkunder, erfarenhet, omsättning, ordlista, Webbyrån Petra, kommunikationsplattform, karta, kommentarer, årets byrå, planering, Tetra Pak, Cargo News Center, anställda, Nord-Lock, lansering, Metso, web, SAS Cargo, internet, problemlösning, driver, lönsamhet, mätning, multikulturella kunder, metod, kreativitet, Diesel, Cardo, varumärkesstrategi, pr, Kreditvärdighet, digitala media, csr, kompetens, kommunikationsbyrå, populär byrå, kunder, Marine, positioner, Soliditet, Helsingborgs Hamn, utförande, samarbete, projektdefinition, Skånska Energi, kontor, startk varumärke, skrift, framgångsformeln, Moving, Mervärde, Skånetrafiken, varumärkesutveckling, Petra, tjänster, fakta, Bring, svar, Ruukki, kundansvarig, Flextrus, byråintäkt, Giza, engelskspråkiga copywriters, Crawford, blogg, 2013, utmärkelse, uppföljning, Awapatent, internationellt nätverk, kvalitet, EuroMaint, DIAB, publikation, case, Årets Byrå 2010, integrerad marknadskommunikation, resultat, metodik, strategi, priser, internationell, image, events, marknadsstrategi, styrka, kunskapsbank, AkkaFRAKT, Hiab, mångfald, Stockholm, medarbetare, konkurrenskraft, nyanställer, LogIn, Enfo, personal, b2b-bloggen, varumärken, Duni, Alfa Laval, arkiv, analys, HemoCue, reklambyrå, communication, koordinering, nyhetsarkiv, Heatex, lösning, Leine & Linde, Nordea Masters, filosofi, Stockholm Open, Woody Bygghandel, GAIA Leadership, Picodeon, Dermagen, branding, Årets Byrå 2008, Kundens Bästa Byrå, Swedish Open, CellaVision, utvärdering, business to business, internationell kompetens, bästa B2B-byrå, checklista, erbjudande, Atlas Copco, marknadsföring, IQHBG, JBT Corporation, Green Landscaping, AAK, projectivity, Sveriges bästa b2b-byrå, pyramid, telefon, SUN Automation Group, nyheter, ABS, digitala affärstrender, estetik, Kullaflyg, kontakt, partner, kommunikation, fråga, Kompetensor AB, nätverk, Seminarium, Decido AB, utvecklas positivt, Norden Machinery, business, Nibe, Axis, lågkonjunktur, exempel, b2b, AAA, kultur, genomförande, Varumärke, Carpe Nova, kunskap, SÅAB, dela,
2017 06 apr

Beckers Group väljer Pyramid Communication som kommunikationspartner.

Beckers Group är en av världens ledande leverantör av industrifärg med verksamhet på 24 olika enheter i 19 länder varifrån de ger service till en global marknad. 

Beckers utvecklar och tillverkar färg för bandlackering, dvs. produkter för ytbehandling av plåt som används i byggnadsindustrin, entreprenadmaskiner samt konsumentprodukter såsom mobiltelefoner, surfplattor etc.
Beckers Group, med huvudkontor i Berlin, grundades 1865 i Stockholm och är ett privatägt bolag som ingår i Lindéngruppen. Beckers har en lång och gedigen historia som startade med en stark vision och entreprenörsmässig anda av grundaren Carl Wilhelm Becker. Bolaget har idag ca 1800 anställda och ägs till fullo av familjen Lindén sedan 1985.

Det är ett totaluppdrag för strategi och marknadskommunikation och Pyramid ska arbeta med att utveckla både kort- och långsiktiga strategier samt aktiviteter för Beckers globala verksamhet inom samtliga affärsområden. Arbetet inkluderar både analoga och digitala kanaler där systerbyrån Petra kopplas in för den digitala expertisen och utvecklingen.

”Beckers har en lång tradition, ett starkt fokus på innovation och mycket kompetenta medarbetare – men vi har inte varit så bra att berätta det för omvärlden. Pyramid Communications är en byrå med lång och omfattande erfarenhet inom B2B. De har visat stor förståelse för och insikt i vår verksamhet och är helt rätt partner för oss i detta arbete”, säger Kristin Wolf, Global Communications Manager på Beckers Group. 

Ulf Vanselius, VD för både Pyramid är glad över den nya kunden:
”Det här är ett utmärkt exempel på den typ av kompetens vi kan erbjuda, säger han. Många av våra kunder har behov av en fullservice-partner som är expert på såväl strategiutveckling som kommunikation inom digitala och analoga medier. Pyramid och Petra är en sådan partner.”

Arbetsgrupp är: Nina Håkansson Account Director, Mats Rönne Strategi, Carl-Gunnar Hanson Projektledare digitala medier, Henrik Stierna Art Director, Maggie Crusell Copywriter, Ricky Fasshauer Interactive Art Director och Johannes Jeffsell, Produktionsledare.

För mer information, kontakta: Nina Håkansson, Tel 042-386829, nina@pyramid.se.

Pyramid är Sveriges mest internationella reklambyrå. Drygt 60% av företagets intäkter kommer från kunder som verkar i Europa, USA och Asien. Större kunder är bland andra Alfa Laval, ASSA ABLOY, Awapatent, Bluetooth, Bring, Boxon, Castellum, Enfo, Hiab, Höganäs AB, InfoMentor, JBT Corporation, Medius, Nederman, NIBE, Posten Norge, Saab, SSAB, Sandvik, Stora Enso, Sulzer, Tetra Pak och Valmet.
I undersökningen Årets Byrå har Pyramid elva år i rad rankats som Sveriges bästa byrå inom B2B.
Pyramid och Petra har 50 anställda.

Ulf Vanselius

2017 12 jan

Pyramid och Webbyrån Petra – båda nominerade till Årets Byrå 2017

För elfte året i rad är reklambyrån Pyramid nominerad till en topplacering i tävlingen Årets Byrå som genomförs av analysföretaget Regi i samarbete med bl a Resumé och Veckans Affärer. I samma tävling är Webbyrån Petra för fjärde året nominerad i klassen ”Digitalbyråer 7-25 mkr”.

Årets Byrå utser bästa byrå i 15 kategorier. Vinnare i varje kategori är den byrå som får högsta totala betyg i de enkätsvar som inkommit från kunderna. Nästan 200 byråer klarade kvalificeringskraven och har betygsatts genom flera tusen kundbedömningar.

– Självklart är vi glada för nomineringarna, säger Ulf Vanselius, VD Pyramid och Webbyrån Petra. Det är fantastiskt att båda våra byråer återigen är bland de bästa i Sverige inom sina respektive kategorier. Vi håller Helsingborgs fana högt!

– Pyramid har placerat sig mycket bra i tävlingen de senaste tio åren, men extra kul är att vi i år har tagit klivit upp bland Sveriges största byråer med en byråintäkt på >50 mkr, fortsätter Ulf Vanselius. Vi har en lång rad topplaceringar och är Sveriges högst rankade B2B-byrå. I år hoppas vi självklart att vinna klassen och återigen bli Årets byrå.

– Webbyrån Petra utsågs 2014 till ”Årets digitala byrå” och är återigen är nominerad i sin kategori. Vi startade Petra 2012 och har under vår femåriga verksamhet sett en stadig utveckling med nya kunder som uppenbarligen uppskattar vårt jobb.

Läs mer om Årets Byrå på
www.aretsbyra.se

För mer information, kontakta Ulf Vanselius på 042-38 68 26 eller ulf@pyramid.se.

Pyramid är Sveriges mest internationella reklambyrå med 30 av Nordens största företag som kunder. Drygt 50% av företagets intäkter faktureras utanför Sverige.
Webbyrån Petra, ett systerbolag till Pyramid, utvecklar kreativa och affärsdrivande digitala kommunikationslösningar, för webb, sociala medier, appar för mobila enheter med mera.
I undersökningen Årets Byrå har Pyramid tio år i rad rankats som Sveriges bästa byrå inom business-to-business. 2014 utsågs Webbyrån Petra till Årets digitala byrå.
Pyramid, Petra och Graal har tillsammans 50 anställda och finns i Helsingborg. 

Ulf Vanselius

2016 28 dec

Webbyrån Petra listar digitala affärstrender 2017

2017 kommer följande trender att starkt påverka dina affärsmöjligheter:

 

1. Datadriven marknadsföring och analys allt viktigare i kampen om kunderna

Alltmer avancerade tekniska verktyg och plattformar ger dig möjlighet att online både mäta och samla in stora mängder data om besökare och kunders beteende. I takt med att du samlar på dig data ökar även kraven på analysdelen för att kunna få fram de viktigaste insikterna ur materialet. Rätt utförd kommer analysen visa hur kunderna tänker och vad de tycker om ditt erbjudande och varumärke, hur de faktiskt agerar, vad de uppskattar och vad de inte bryr sig om. Data och analys är inte längre en del av beslutsunderlaget, det är beslutsunderlaget.


2. Mobilen leder i EGO-systemet

Att mobilen är en extremt viktig plattform för affärer och marknadsföring vet du redan. Många har säkert också koll på att antalet Google-sökningar från mobilen nu är fler än antalet sökningar från datorn, liksom att kunder använder sociala medier via framförallt mobilen (en stor och ökande skillnad). Handeln ser också ökande mobiltrafik dock fortfarande med liten konverteringsgrad. Här kommer du under 2017 se initiativ för ytterligare optimering av den mobila upplevelsen med avsikt att just driva konvertering. Det gäller att ha check på kundresans kontaktpunkter för respektive segment och hur olika faktorer som skärm, plats, kontext och intention bäst tas tillvara.


3. Kundupplevelsen allt mer avgörande

Utmaningen är inte längre att ha den bästa produkten, bästa kvalitén eller det lägsta priset. Utmaningen är att ge din kund eller besökare den bästa upplevelsen. Lyckas du kan det innebära att du får en engagerad ”ambassadör” och en kund som med allra största sannolikhet återkommer till dig. För att lyckas behöver du veta vad som är relevant för din kund, vad som värdesätts, uppskattas och är intressant just nu. Här räknas alla interaktionspunkter, online såväl som offline. Dessa måste vara konsekventa, inspirerande och undanröja eventuell friktion. Kundupplevelsen är på ett sätt slutmålet för hela den digitala resan.


4. Kundkommunikation, marknadsföring och design är de nya ledningsfrågorna

Att den digitala transformationen och omställningen pågår runtomkring är ingen nyhet eller trend. Men när klassiska konsultbolag som McKinsey, EY, PwC och Accenture förvärvar bolag specialiserade på design och digital kompetens är det ett tecken på en större ompositionering. Det handlar om att skaffa nya digitala verktyg och kanaler för att kunna stärka sitt kundfokus och -kommunikation, både strategiskt och i den dagliga verksamheten. Som företag är det hög tid att se över organisationen och prioritera kompetenser inom marknadsföring och digitala aktiviteter hos ledningsgrupp och styrelse.


5. Augmented Reality och Virtual Reality inspirerar

Med största sannolikhet kommer 2017 vara året som visar att AR och VR inte bara handlar om gaming och underhållning, utan även om hur industri och retail kan dra stor affärsnytta av tekniken. Succén för Pokemon GO blev en väckarklocka och inspirationskälla för många. Det kommer dock att ta några år innan VR och AR utnyttjas på bredare front och det är nu som proaktiva företag har en chans sticka ut och knyta till sig kunder via en unik och minnesvärd interaktivitet. Exempel på företag som ligger långt fram är IKEA (AR-katalog för att visa möbler i det egna hemmet), Hyundai (AR-manual för bilen) och Virgin Holiday (upplev resmålet med VR innan bokning)


6. Content marketing fortsätter att utvecklas

Content marketing växer i vikt i takt med att kundresan förändras. Idag vill den potentiella köparen inte ha kontakt med säljaren förrän längre fram i köpprocessen och söker på vägen dit information på egen hand. Grundläggande byggstenar för framgång har i flera år handlat om att skapa, distribuera och analysera innehåll och att under resans gång optimera balansen mellan kvantitet, frekvens och kvalitet. I takt med att alltfler blir duktiga, eller till och med väldigt duktiga på den processen, höjs kraven för att varaktigt kunna påverka kunden. För bäst effekt behöver du addera en byggsten – upplevelsen.


7. Chatbots underlättar kundresan

Digitala assistenter är en funktion som under 2016 fått fäste hos marknadsförare. Tekniken är under utveckling men möjligheterna och kapaciteten växer hela tiden. Hittills har chatbots mest utfört enklare repetitiva uppgifter som därmed automatiserats. Den nya generationen bots kommer däremot bli digitala marknadsförare och säljare, tänk e-handelssidor där chatbots hjälper kunden framåt i kundresan förbi steg som annars lätt kan skapa friktion. Siri från Apple har fått många kusiner – och fler kommer.


8. Social selling når potentiella kunder

Det är allt svårare att nå fram och skapa en relation med potentiella kunder i takt med att mediebruset ökar. Social selling har därför blivit ett viktigt verktyg för den proaktiva och lösningsorienterade säljaren. Verktyget ger säljaren möjlighet att, via interaktion och delning av relevant och värdefullt innehåll, använda t ex LinkedIn för att identifiera och skapa en relation med potentiella kunder. Härigenom bygger säljaren upp en relation med potentiella kunder redan innan köpprocessen är igång.


9. Native advertising engagerar på kundens villkor

Native är en annons som ger känslan av att vara en artikel bland andra i sin utformning. Traditionell display- och bannerannonsering tappar idag i effektivitet på grund av t ex adblockers och ”banner blindness”. Det som framför allt gör native-annonser framgångsrika är att formatet skapar ett betydligt större engagemang än traditionella banners. Enligt IHS och Sharethrough har undersökningar visat på 20-60% högre engagemang, med en efterföljande köpintention som är 18% högre. Inom fem år uppskattas native-annonser stå för 74% av all digital annonsering.


10. Konverteringsoptimering

Det är trevligt att ha många besökare på webbsidan, men vad besökarna gör på sidan är nyckeln till framgång. Det är idag ofta betydligt mer lönsamt att lägga resurser på att få fler besökare av den befintliga trafiken att konvertera än det är att investera i ökad trafik. Som företag behöver man därför ha en tydlig bild över (minst) två saker: 1) Klara mål för varje enskild webbsida; 2) Som stödjer de mål tilltänkta kunder har vid besöket. Ju bättre man känner sin kund, desto bättre kan man matcha de egna och kundernas målsättningar. Det är en metodisk process där mätning-analys-förståelse-förbättring konstant upprepas.


Ulf Vanselius

2016 29 nov

Castellum väljer Pyramid i nytt samarbete

Castellum är ett av de största börsnoterade fastighetsbolagen i Sverige med ett totalt fastighetsvärde om ca 70 miljarder kronor. Castellum finns på tillväxtorter i Sverige och i Köpenhamn med kommersiella lokaler för kontor, butik, lager och logistik.

Under hösten har Pyramid och Castellum AB inlett ett samarbete där det första steget bestått i att utveckla en kommunikationsplattform som nu rullas ut i Sverige och Danmark.

– Pyramid fungerar som en strategisk kommunikationspartner för oss i Castellum. Vi är nu inne i en förändringsprocess där hela koncernen samlas under ett gemensamt varumärke och ser Pyramid som en partner med kompetens och resurser att stödja oss i arbetet, säger Malin Engelbrecht, kommunikationschef på Castellum. Den första kommunikationslösningen handlar om att gestalta förändringsprocessen – hur Castellum blir Sveriges minsta stora fastighetsbolag.

– Uppdraget ligger helt i linje med vår kompetensprofil. Vi är mycket glada och stolta över förmånen att samarbeta med ett så kompetensmässigt ledande företag som Castellum säger Ulf Vanselius, VD på Pyramid.

Arbetsgruppen på Pyramid består av Camilla Hyllén (projektledare), Anna Wiedner (AD), Pontus Lindh (copywriter) och Mats Rönne (strategi).

För mer information, kontakta Ulf Vanselius, VD på Pyramid på tel 042-38 68 26 eller mail ulf@pyramid.se

Pyramid är Sveriges mest internationella reklambyrå. Drygt 60% av företagets intäkter kommer från kunder som verkar i Europa och USA. Exempel på kunder är Alfa Laval, ASSA ABLOY, Bluetooth, Bring, HemoCue, Hiab, JBT Corporation, Kalmar, NIBE, Ruukki, SSAB, Sandvik, Sulzer, Tetra Pak och Valmet.

I undersökningen Årets Byrå har Pyramid tio år i rad rankats som Sveriges bästa byrå inom business-to-business.

Pyramid, och systerbyråerna Petra och Graal, har tillsammans ca 60 anställda och finns i Helsingborg.

Ulf Vanselius

2016 07 nov

Eurofins Product Testing väljer Pyramid i nytt samarbete

Eurofins är en av världens ledande laboratorieföretag med 25.000 anställda över hela världen. Ett av Eurofins kompetenscenter är lokaliserat i Galten på Jylland och ansvarar för testning av förpackningar till livsmedel och byggprodukter i Norden och Europa.

Testning av produkter är ofta drivet av lagstiftning, men ses allt oftare som ett konkurrensmedel och ett sett att differentiera erbjudandet för kvalitetsfokuserade företag.

Under våren och sommaren har Pyramid och Eurofins Product Testing A/S inlett ett samarbete där de första stegen bestått i att utveckla ett nytt kundlöfte och en kommunikationsplattform som nu kommer att rullas ut i Norden och Europa.

– Erfarenhetsmässigt svarar Pyramid på våra krav på en strategisk kommunikationspartner med rätt kompetens och resurser för att utveckla vår kommunikation och stödja vår affär, säger Kim Holm Bækgaard, Sales director på Eurofins.

– Uppdraget ligger helt i linje med vår kompetensprofil. Vi ser fram emot ett nära samarbete och förmånen att aktivt ta del i utvecklingen av ett så kompetensmässigt ledande företag som Eurofins säger Ulf Vanselius, VD på Pyramid.

Arbetsgruppen på Pyramid består av Nina Håkansson (projektledare), Johan Rääf (AD) och Ulf Vanselius (strategi).

För mer information, kontakta Ulf Vanselius, VD på Pyramid på tel 042-38 68 26 eller mail ulf@pyramid.se

Pyramid är Sveriges mest internationella reklambyrå. Drygt 60% av företagets intäkter kommer från kunder som verkar i Europa och USA. Exempel på kunder är Alfa Laval, ASSA ABLOY, Bluetooth, Bring, DIAB, HemoCue, Hiab, JBT Corporation, Kalmar, NIBE, Ruukki, SSAB, Sandvik, Sulzer, Tetra Pak och Valmet.

I undersökningen Årets Byrå har Pyramid tio år i rad rankats som Sveriges bästa byrå inom business-to-business.

Pyramid, och systerbyråerna Petra och Graal, har tillsammans ca 60 anställda och finns i Helsingborg.

Ulf Vanselius

loader